(CS/Paris) För drygt en vecka sedan lanserade Spotify sin nya utvecklarplattform för appar. I dag kom nästa nyhet - en egenutvecklad radioapp som tar upp kampen med amerikanska Pandora, noterat på New York-börsen.

Nya Spotify Radio, som började som ett internt projekt på Spotifys kontor i New York, låter användaren lyssna på personlig strömmande radio, baserad på den egna musiksmaken.

– Det är lite som Pandora, men med skillnaden att det inte finns några begränsningar. Du kan hoppa över hur många låtar du vill och skapa hur många radiostationer du vill, säger Spotifys vd Daniel Ek på konferensen Le Web i Paris.

Pandora hade vid årsskiftet 80 miljoner användare och är fortfarande bra mycket större än Spotify, men den svenska tjänsten växer snabbt. Sedan samarbetet med Facebook presenterades i september har Spotify fått 7 miljoner nya användare, berättar Daniel Ek. Antalet betalande användare är nu "mer än" 2,5 miljoner och enligt Daniel Ek betalar "de flesta" den högre abonnemangsavgiften, 10 euro i månaden.

– Facebook är den bästa distributionsplattformen på jorden, säger Daniel Ek, som förnekar att Facebook får en del av intäkterna Spotify drar in via plattformen.

– Nej. Jag tror att Mark Zuckerberg ser på Spotify som ett sätt att skapa mer aktivitet och mer delning av innehåll.

På den närmast obligatoriska frågan under Le Web - ska företaget säljas eller börsnoteras? - svarar Daniel Ek rakt av nej.

– Vi har ingen börsnotering i sikte, definitivt inte. Och syftet med Spotify är inte att sälja företaget. Vi vill bara bygga ett riktigt bra företag, med en bra produkt och bra människor, säger Daniel Ek.

Googles styrelseordförande Eric Schmidt efterlyste i sitt framträdande på Le Web en europeisk konkurrent till Silicon Valley. Något sådant kluster ser inte Daniel Ek - som säger att han försöker träffa entreprenörer så ofta han kan - men han tycker ändå att Europa producerar många innovativa nya företag just nu. Som exempel ger han Tripbirds, Mojang, Klarna och Soundcloud. Som alla, som av en händelse, är svenska eller grundade av svenskar.

Däremot tycker han att de europeiska entreprenörerna kan bli bättre på att samarbeta.

– Vi behöver skapa en "pay it forward"-kultur, det vill säga att vi hjälper varandra. Jag försöker driva ett företag men jag försöker också att ge råd till andra entreprenörer som vill ha dem, säger Daniel Ek.

Fakta

Spotifys grundare och vd Daniel Ek listar tre nyckelfaktorer för att bygga ett framgångsrikt företag:
1. Idén är 5 procent - utförandet är 95 procent. "En bra entreprenör kan sälja paraplyer i Sahara."
2. Välj dina medarbetare noga, du ska arbeta och trivas med dem varje dag.
3. Fokusera. Som entreprenör ska du inte göra allt personligen.