Redan i mars planerar Facebook att dra igång sin första satsning på mobila annonser. Målet är att öka omsättningen inför en eventuell förestående börsintroduktion. Det skriver Businessweek, som citerar insatta källor på Facebook.

Hur annonserna ska utformas uppger inte tidningen, men enligt uppgifterna ska de bli en del av de mobila nyhetsflödena, News Feed, där användare kan göra uppdateringar, lägga ut foton och annat innehåll. Därmed tar Facebook också upp kampen mot Google, Apple och andra aktörer på mobila annonser.

En fördel för Facebook att det sociala nätverket har mängder av information om sina 800 miljoner användare. Annonserna kan därmed riktas mer fokuserat än vad som är möjligt när det gäller exempelvis webben. Mer än 350 miljoner användare utnyttjar idag Facebooks mobila tjänster och där sker den snabbaste tillväxten.

Sedan tidigare har Facebook flera gånger varit på gång med nya mobila tjänster, men planerna har skjutits upp. Samma källa uppger att Facebooks planerade börsintroduktion, med ett kapitaltillskott på uppemot 10 miljarder dollar, som skulle värdera Facebook till 100 miljarder dollar, kommer att ske i slutet av året. Företaget avböjer att kommentera uppgifterna.

Enligt mäklarfirman Emarketer ökar Facebooks omsättning från 4,27 miljarder dollar i år, till 6,69 miljarder dollar nästa år