– Mobilbranschen biter sig i svansen om de fortsätter värna kortsiktigt höga roamingpriser. Det leder redan nu till att folk inte vågar använda mobil teknik när de befinner sig utomlands. Det kommer att straffa branschen på sikt och vi kommer inte att utveckla den här marknaden på ett bra sätt, säger Anna-Karin Hatt.

CS har i artikelserien Roamingrånet beskrivit konsekvenserna av mobiloperatörernas höga roamingavgifter. I år betalar svenska kunder drygt 3,1 miljarder kronor för utlandsroaming, varav runt 750 miljoner kronor är för mobil data. En betydande del av dessa pengar hamnar i de svenska mobiloperatörernas fickor.

På ett möte för EU:s telekomministrar tidigare i veckan ställde sig Anna-Karin Hatt helhjärtat bakom EU-kommissionens förslag om skärpta prisregleringar av framförallt mobil data inom EU.

Vad har du att säga till de svenska mobiloperatörerna som idag tjänar miljardbelopp på höga roamingavgifter?
– Jag har träffat alla svenska operatörer och sagt till dem att jag skulle önska att vi inte skulle behöva någon ytterligare reglering på EU-nivå. Men det bygger på att operatörerna tar sitt ansvar och självmant ser till att sänka sina priser så att de kommer ner på en mer human och anständig nivå. Och där är vi inte idag.

Men it-ministern tycker ändå att det finns enskilda positiva initiativ bland de svenska operatörerna.

– Det finns svenska operatörer som jobbat mycket med den här frågan, både i Sverige och samtidigt försökt trycka på branschen ute i Europa. Jag tänker framför allt på Telia. Sedan finns det andra operatörer som har mycket kvar att göra.

Tänker du på någon speciell operatör?
– En av de svenska operatörer som ligger allra högst i prisnivå är ju Tele2.

Men tyvärr ligger de allra flesta mobiloperatörer i Europa på alldeles för höga nivåer när det gäller roamingavgifter idag, konstaterar it-ministern.

– Många kunder kan ju efter att ha kommit hem från en affärs- eller semesterresa beskriva hur de drabbats av chockräkningar. Nästa gång de åker utomlands vågar de inte använda mobilen, säger it-ministern.

Detta kan få ganska allvarliga konsekvenser, tycker Anna-Karin Hatt.

– Dels leder det ju till att företag som bygger allt mer av sina interna processer på mobila tjänstelösningar inte kan använda dem när personalen reser utomlands. Men det leder också till att vi privatkonsumenter inte kan bidra till att förstärka den digitala inre marknaden i EU och göra Europa mer attraktivt för mobil tjänsteutveckling.

Hur hanterar du själv de höga roamingavgifterna när du är utomlands?
– För mig är det helt avgörande att kunna vara uppkopplad. Jag har ju kontoret på fickan när jag är utomlands. Jag ser till att välja en operatör som kan erbjuda så bra priser som möjligt. Jag brukar få information direkt när jag landar om hur prisbilden ser ut, säger Anna-Karin Hatt.