I ett brev till Icanns styrelseordförande Stephen Crocker uppmanar nu amerikanska handelsdepartementet internetorganisationen att vidta åtgärder för att minska risken för att företag får sina varumärken kapade när domänreformen träder i kraft.
Bland de storföretag som uttryckt oro för effekterna av reformen märks General Electric, Coca-Cola och även den amerikanska annonsörsföreningen.
Efter flera års segslitna förhandlingar tog Icann i somras det slutliga beslutet om att reformera systemet för toppdomäner på internet.
Från torsdag nästa vecka kan företag ansöka om egna toppdomäner, exempelvis .google eller .idg. Vem som helst kan också ansöka om kategoritoppdomäner som exempelvis .sport, .books eller .food. Det nya regelverket öppnar även för toppdomäner med andra skrifttecken än det latinska alfabetet.
Bland de företag som är kritiska mot Icanns reform fruktar man att det ska bli svårare för företag att skydda sina varumärken på internet.
Men från Icanns sida pekar man på det omfattande regelverket för att godkänna ansökningar om egna toppdomäner. Bland annat kostar det över 1,3 miljoner kronor bara att ansöka om egen toppdomän.
Ett uttalat skäl till de höga avgifterna är att försvåra för domänskapare.
Det fortfarande oklart när de första företagsspecifika toppdomänerna kommer att dyka upp på internet.