Nu är det fritt fram för Telias internetkunder med telia.com-adresser att skicka e-post till AOL igen. I över två veckor blockerade AOL den möjligheten utan att Telia kunde få besked om varför. Nu vet vi: spam, alltså oönskad e-postreklam.

I ett uttalande till Computer Sweden säger Jocelyn Cole, informationschef på AOL i Storbritannien: "AOL kan bekräfta att e-post från Teliadomäner blockerades eftersom stora mängder spam skickades från Teliadomäner till AOLs kunder. AOL har nu tagit bort spärren och samarbetar med Telia för att hitta en långsiktig lösning som säkerställer att mängden spam som kommer från Teliadomäner minskas vilket på sätt skyddar AOLs kunder."

Spam var tidigt en dominerande teori till varför e-posten spärrades men Telias lyckades inte, trots stora ansträngningar, få kontakt med rätt personer på AOL.

Artiklar pekade ut rätt håll
Idag bekräftar Jan Sjöberg, presschef på Telias Internet Services, att det var Computer Swedens artiklar som löste knuten eftersom de innehöll namn på en bra kontaktperson på Telia.

– Jag fick ett samtal från AOL igår, de hade tydligen läst Computer Swedens artiklar, säger han och tillägger hur lättad han är över att Telias kunder äntligen kan e-posta folk med AOL-adresser.

– Det känns jäkligt skönt.

Han är dock inte riktigt säker på vilket sätt spam har varit orsaken till blockeringen men AOL har meddelat att ett 50-tal Teliakunder installerat egna e-postservrar som stått öppna för andra.
- Öppna e-postservrar är en förutsättning för spridning av spam och det är illa nog. Vi har vidtagit åtgärder vilket innebär att många, men inte alla, av de 50 blivit avstängda.

Läs Computer Swedens tidigare artiklar om AOLs spärr:

AOL blockerar Teliamejl
Telia fortfarande blockerat av USA-operatör
Jänkarna blockerar fortfarande - Telia skickar brev