Nätshopparnas beslut grundas sällan på personliga rekommendationer från till exempel Facebook. Det visar en undersökning gjord av det amerikanska e-handelsföretaget Baynote. Urban Lindstedt, skribent och e-handelsexpert på sajten E-handelstrender tycker att det är ett för stort fokus på sociala medier.

– Det säljs inte mycket med hjälp av sociala medier här. De e-handelsföretag som i min mening arbetar bäst med Facebook använder det för kundsupport. Sociala medier kan användas för att bygga en relation till sina kunder.

De tillfrågade nätshopparna i Baynotes undersökning svarade att bäst rekommendationer och mest användbara erbjudanden kommer från e-post, sökresultat och direktreklam.

– Det är precis min erfarenhet också. Google Adwords är det överlägset bästa sättet att marknadsföra sig på nätet, säger Urban Lindstedt.

Baynote frågade 1 032 nätshoppare under perioden från den stora readagen Black friday fram till julafton 2011.

Tidigare har CS skrivit om att allt fler företag förbjuder sociala medier på arbetstid.

Fakta

Föredrar personliga produktrekommendationer via följande kanaler:

E-post 92%
Sökresultat 91%
E-handelssajter 86%
Butikspersonal 85%
Facebook 66%
Chatt via virtuella assistenter 62%
QR-koder 55%

Så många tycker de får bäst erbjudanden via följande kanaler:

E-post 95%
Sökresultat 63%
Direktreklam 62%
Dagliga erbjudanden-sidor 36%
Facebook 27%
Mobilappar 8%
QR-koder 6%
Twitter 3%

Källa: Baynote