Digital musikförsäljning stod för 50.3 procent av den totala försäljningen 2011, enligt en artikel från CNN Money. Det här är första gången som fysiska album får se sig besegrade. Den digitala försäljningen ökade med 8,4 procent medan den fysiska försäljningen minskade med 5 procent.

Rapporten från Nielsen och Billboard säger att Lady Gaga var förra årets mest strömmade artist. Nicki Minajs låt Super Bass var den enskilt mest strömmade låten. Adeles album 21 sålde bäst både digitalt och fysiskt och hennes låt Rolling In The Deep laddades ner 5,8 miljoner gånger.

– Det är tydligt att plastskivor inte är det optimala sättet att sälja musik. Det är mycket hälsosammare för ekosystemet om folk säljer digitala format istället för fysiska. Det är framtiden, säger Brian Zisk, producent för konferensen Music Tech i San Francisco till CNN Money.

Brian Zisk fortsätter med att säga att smartphones ligger bakom den kraftiga ökningen i fjol.

Men Mike More, vd för musiksajten Headliner.fm tror inte att den digitala försäljningen är framtiden. Dagens unga bryr sig inte om att äga musiken om man ska tro honom.