Hackare lyckades komma över motsvarande 6,7 miljoner dollar, cirka 46 miljoner kronor, i en attack mot Postbank, som ingår i den sydafrikanska postmyndigheten. Stölden skedde med hjälp av kunders loginuppgifter till bankomater och genom loginuppgifter till ett callcenter, med vars hjälp hackarna lyckades stjäla pengar från mängder av kundkonton.

Enligt tidningen Sunday Times använde sig hackarna av de stulna loginuppgifterna från bankomater och en callcenteragent för att överföra pengarna till ett antal egna konton som hade öppnats runt hela landet i slutet av förra året. Stora belopp kunde tas ut tack vare att hackarna hade mängder av stulna loginuppgifter och med hjälp av den callcenteranställdas loginuppgifter kunde höja maxgränserna för uttagsbeloppen.

Attacken skedde mellan den 1 januari och den 3 januari. Ingen av bankens fyra miljoner konton ska ha drabbats av några förluster, eftersom dessa ersätts. Banken investerade för tre år sedan motsvarande 2 miljoner dollar i ett system för att upptäcka bedrägerier.