Summify är ett nystartat företag som levererar verktyg för att samla ihop och sammanfatta innehåll från användarkonton på exempelvis Google, Facebook och Twitter. Det kan också användas för att filtrera bort innehåll som användaren inte vill ha. Sammanfattningen skickas sedan ut via e-post, publiceras på webben eller skickas till användarens smarttelefon.

Enligt Summify är syftet att koppla ihop människor med den information och de nyheter som är mest relevanta för dem, på effektivast möjliga sätt.

– När hundratals miljoner människor världen över tecknar sig och använder Twitter har vi insett att det är den bästa plattformen för att genomföra vision globalt, säger en företrädare för Summify på företagets blogg.

Efter köpet har Summify stoppat alla nya konton och dragit tillbaka ett antal funktioner. Inom kort kommer tjänsten att tas ned helt.

Varken Twitter eller Summify meddelar dock hur Twitter de integrera Summify med sina mikrobloggar. Syftet med affären är dock att få bort de stora mängder brus som finns på Twitter, så att användare ska kunna rikta mer av sin uppmärksamhet mot den information som är relevant för dem.