Den svenska presenttjänsten Wrapp har fått in tunga namn i sin investeringsrunda. I mitten av november gick Skypegrundaren Niklas Zennström in med 37 miljoner kronor i bolaget genom sitt bolag Atomico.

Nu gör Linkedins grundare Reid Hoffman samma sak, när hans riskkapitalbolag Greylock investerar fem miljoner dollar, ungefär 35 miljoner kronor, i Wrapp.

Samtidigt tar han plats i styrelsen.

Pengarna ska användas till att lansera tjänsten i USA och Storbritannien, säger Lisa Enckell, marknadschef på Wrapp.

– Det finns inget konkret datum för lanseringen, men vi har sagt att den ska ske före sommaren och vi siktar på första kvartalet.

Därefter väntar expansion i andra delar av Europa.

I Sverige lanserade Wrapp sin app i september. Den låter användare skicka presentkort via webben och mobilen. Bakom bolaget står bland andra Andreas Ehn, som tidigare var teknikchef på Spotify och Hjalmar Winbladh, som grundat telekomuppstickaren Rebtel.

Enligt deras egna uppgifter växer de med 30 procent per vecka. Wrapp samarbetar i dag med bland andra Stadium, El-Giganten, Cervera, Björn Borg, Wesc och Clas Ohlson. Nu vill bolaget alltså prova sina vingar på de stora marknaderna västerut.

– För oss är det naturligtvis oerhört viktigt att få in en person som Reid Hoffman. Han är duktig på produktutveckling och han har ett stort nätverk inom detaljhandeln i USA , säger Lisa Enckell.

I investeringsrundan har, förutom Greylock och Atomico, även det svenska riskkapitalbolaget Creandum deltagit.

– Wrapp har nu en styrelse bestående av flera tunga namn. Förutsom Reid Hoffman sitter Niklas Zennström och Creandums Johan Brenner i styrelsen.

Reid Hoffman säger i en kommentar till investeringen:

– Värdet av Wrapps sociala presenttjänst är uppenbar för butiker runt om i världen. På bara några månader har företaget visat en kapacitet att snabbt skala sin tjänst bland tiotusentals användare. Det är en fungerande och lönsam affärsmodell redan från start.

Fakta

Wrapp grundades i maj 2011 av en grupp kända entreprenörer. Bland dessa märks Hjalmar Winbladh och Spotifys första teknikchef Andreas Ehn. Andra som är med sedan start är Carl Fritjofsson, grundare av annonsnätverket Adprofit och tidigare rådgivare åt Groupon.se, Aage Reerslev, grundare av Squace som utvecklade mobila webbläsare, och Fabian Månsson, tidigare vd på H&M.