Google i USA har ändrat på sin sökalgoritm för att få in sociala medier bland resultaten. Men inte alla kommer med, utan bara träffar från deras egna tjänster Google+ och Picasa. Facebook och Twitter lämnas alltså helt utanför.

Därför har utvecklare från Facebook, Twitter och Myspace i samarbete tagit fram en bookmarklet, en kodsnutt gjord i javascript, för att visa hur missvisande Googles nya sök är. Funktionen använder inga APIer eller privat information utan mjukvaran googlar i princip på Google och justerar om sökresultaten som visas.

Förändringen, som genomfördes i höstas, väckte skarp kritik för att den går emot flera av Googles grundprinciper om att hjälpa sina användare att hitta de mest relevanta sökresultaten. Istället lyfter Google fram resultat som kan sägas vara mer intressanta för företaget självt, än för dess användare.

Det hela har tolkats som en drastisk åtgärd från Google för att stärka företagets position inom sociala medier, ett område där det visat sig svårt att mäta sig med konkurrenter som Facebook.

Utvecklarna som kritiserar Google visar flera exempel på när sökresultaten ändrats till det sämre. Söker man på till exempel matlagning hamnar den välkända kocken Jamie Oliver högt upp i Googles resultat. Men istället för att visa kockens dagligen uppdaterade Twitter-sida bland de översta sökresultaten syns hans dåligt uppdaterade Google+-sida. Söker man direkt på Jamie Oliver kommer däremot hans Twitter högt upp, medan Google plus-sidan hamnar mycket längre ner.

Utvecklarna kallar sin bookmarklet för "Dont be evil", vilket även är Googles egna inofficiella motto. Den kan laddas hem från focusontheuser.org. Att fokusera på användarna är en annan av Googles grundfilosofier.