Tidigare har det funnits krav på att kunder med kontantkort måste registrera sig på ett särskilt sätt för att kunna köpa sms-biljetter eller betala parkeringsavgifter med mobilen. Det är ett EU-direktiv, Payment Services Directive, som införts i svenska Betaltjänstlagen som ligger bakom förändringarna.

Men från och med 31 mars kan inga av Telias kunder köpa sms-biljetter eller betala p-avgifter utan att ha ett särskilt konto kopplat till sitt abonnemang eller kontantkort, en så kallad mobil plånbok. Den fyller man på genom att föra över pengar från sitt bankkonto eller genom att spara sina kortuppgifter.

Frågan är varför Telia gör det här som ensam operatör. Telia har tillsammans med Telenor, Tele2 och 3 startat det gemensamma bolaget 4T som kommer att lansera en mobilplånbok senare i år.

– Vi har helt enkelt valt den här lösningen. Vi har märkt ett ökat intresse från våra kunder. De tycker det är bekvämt att betala med mobilen, säger Irene Krohn, pressansvarig på Telia.

När 4Ts plånbok lanseras senare i år kommer Telias kunder att kunna ansluta sig till den och därmed få samma funktionalitet och fler betaltjänster.

Kunder med andra operatörer kommer att kunna fortsätta att köpa sms-biljetter, även utan en mobilplånbok.

– Jag kan bara tala för oss så klart, men vi har valt att söka godkännande av Finansinspektionen att fortsätta precis som vanligt. Så våra kunder kommer inte att märka någon skillnad, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på 3.