Joors har etablerat sig som virtuell operatör i Teliasoneras mobilnät. Och nu lanserar företaget sitt första abonnemang för mobilt bredband.

Till skillnad från hos de vanliga mobiloperatörerna innehåller Joors abonnemang inte några månadsavgifter. Kunderna får surfa gratis upp till två gigabyte per månad. Vill man surfa mer kan man köpa ett tilläggspaket på fem gigabyte som kostar 199 kronor.

Tanken är att gratistjänsten ska finansieras med olika typer av reklambudskap som dyker upp på skärmen i samband att med användaren kopplar upp sig.

Tomas Olsson, vd för Joors, säger att det antingen kan handla om att man får upp kampanjerbjudande i webbläsaren eller att det spelas upp en kortare reklamfilm. Det kan även dyka upp små popup-annonser längst ner på skärmen medan man surfar.

Det reklamfinansierade mobilt bredband-abonnemanget är dock inte helt gratis. Kunden betalar en engångsavgift på 500 kronor för att använda abonnemanget. Och 3g-modemet till laptopen får kunden stå för själv.

Bakom Joors finns avhoppare från bland annat Ericsson och Telenor. Bland delägarna finns även ett malaysiskt tidningsföretag, Star Publications. Tomas Olsson säger att ambitionen är att lansera gratistjänsten i fler länder än Sverige.