Den hetaste sajten inom sociala medier just nu låter användare samla bilder de tycker om under olika kategorier som till exempel mat, djur eller inredning. En av grundarna, Ben Silbermann, planerade till exempel sitt bröllop genom att samla bilder på sajten. Användarna måste bli inbjudna för att få skapa ett konto.

Pinterest växer snabbt och hade 11 miljoner unika besökare i januari. Det är en tredjedel av vad som besöker Twitter.com. Trafiken har ökat snabbt de senaste sex månaderna och det är de kvinnliga användarna som ligger i täten. Analysföretaget Comscore säger att 68 procent av sajtens besökare är kvinnor.

Företaget bakom Pinterest heter Cold Brew Labs och startade sin verksamhet 2008 och släppte Pinterest året efter. Men likt många andra internetföretag saknar bolaget en affärsmodell. Det här är inget ovanligt, både Facebook och Twitter började på samma sätt.
– Min förhoppning är att om vi bygger en tjänst som många människor använder för att planera och upptäcka saker så kommer det att bli värdefullt, säger Ben Silbermann till Wall Street Journal.

Cold brew labs har inte släppt några siffror om hur det går ekonomiskt, men de går inte med vinst. Att företaget ännu inte har några idéer på hur de ska tjäna pengar verkar inte oroa riskkapitalisterna. Företaget har tagit in 37,5 miljoner dollar i riskkapital. Enligt kännare värderas Pinterest till omkring 200 miljoner dollar.

En av styrelsemedlemmarna i företaget, riskkapitalisten Jeremy Levine från Bessemer Venture Partners, säger att affärsplanen inte är i närheten av att vara klar.
– Vi har hundra idéer, men har inte bestämt oss än.

Flera företag försöker utnyttja sajtens popularitet. Etsy.com, en sida där hantverkare kan sälja sina saker har redan strax över 50 000 Pinterestföljare. Om en användare sparar en bild från Etsy dyker objektets titel och pris automatiskt upp på Pinterest så att andra användare kan se. Många småföretag rapporterar också att trafik från Pinterest ökar försäljningen av produkter som glasögon eller kläder.