Groupon, som nyligen börsnoterades, har som främsta inriktning att erbjuda onlinekuponger och rabatterbjudanden. Hur bra erbjudandena blir beror ofta på hur många personer som tecknar sig. Groupon tar en avgift som bestäms av hur stor omsättningen från affärerna blir.
Hyperpublic passar in i Groupons produktfamilj på flera sätt. Bland har Hyperpublic ett gränssnitt, Geo Deals & Events, som visar vilka erbjudanden som finns tillgängliga utifrån var en person befinner sig, exempelvis konserter. Ytterligare en produkt är söktjänsten Places+, för att hitta lokala företag, restauranger och intressanta platser inom ett program, med hjälp av ett speciellt gränssnitt.
Hyperpublic stänger nu Places+ och Geo Deals & Events från den 2 mars, varefter alla användardata tas bort. Företaget hänvisar istället utvecklarna till andra lokaliseringstjänster, exempelvis Citygrid, Facebooks Graph och Fourquares Venue Database. Köpesumman är inte offentliggjord.