(CS/Barcelona) Facebooks CTO Bret Taylor gjorde ett oväntat framträdande på Mobile World Congress. Syftet: att trumma igång en storoffensiv i mobilbranschen för bättre standarder för att surfa på webben i mobilen.
Framför allt är det standarderna för de mobila betaltransaktioner som görs utanför Apples App store och Googles Android Market som måste förbättras, anser Bret Taylor.
– De alternativ som finns är mestadels sms-baserade och väldigt komplicerade att använda. Vad som behövs är enkla mobila betalningar som klaras av i ett klick, säger Facebookchefen.
Facebook har redan dragit igång två samarbetsgrupper med en rad mobilaktörer för att utveckla de nya standarder som krävs för att ytterligare kratta managen för nya tjänster för mobila webbsurfare.
I den ena gruppen, W3C Mobile Web Platform Core Community Group, återfinns en rad stora mobiltillverkare och operatörer som Samsung och Orange.
I den andra arbetsgruppen, som har siktet inställt på att utveckla nya betalstandarder för mobila webbsurfare, återfinns stora mobiloperatörer som Vodafone, Deutsche Telekom och Verizon.
Räknat i antal användare är Facebook en mycket större plattform i mobilen än både Android och Apples mobilplattformar, enligt Facebooks teknikchef.
Idag är Facebooks tillväxt idag mycket snabbare i mobilen än i pc:n, enligt Bret Taylor som räknar med att runt 425 miljoner människor idag använder Facebook i mobilen.
– Facebook är i grunden en mobil tjänst, säger Bret Taylor.
Han puffade också för att andra mobiltjänsteutvecklare har mycket att vinna på att samarbeta kring Facebooks Open Graph-gränssnitt som gör att Spotify och andra populära tjänster syns i Facebooks tidslinje. Via Open Graph kan de dra stora mängder nya användare till sin egen tjänst, enligt Bret Taylor.
– Spotify var en av våra första Open Graph-partner, vilket genererade över sju miljoner Spotifyinstallationer via Facebook på bara en månad, säger Brett Taylor.
Ett liknande Open Graph-samarbete med webbtjänsten Pinterest har idag lett till att över två miljoner personer per dag rör sig mellan Facebook och Pinterest, enligt Bret Taylor.