Ansökningsperioden har precis startat till yrkeshögskolans utbildningar. Under gårdagen kunde inte blivande studenter logga in på yhantagning.se, som ansvarar för ansökningar till flera yrkeshögskolor, för att skicka in sina ansökningar.

– Vi flyttade till Azure 1 februari i år precis för att undvika sånt här. Under intensiva ansökningsperioder vill vi kunna skala upp för att sedan gå ner till färre servrar under mindre intensiva perioder, säger Martin Vehmas, utvecklingschef hos Viaecole som driver sajten.

En stor del av ansökningarna kommer in under de sista timmarna innan sista anmälningsdagen vilket leder till otroliga belastningar på servrarna.

Att det inte gick att ansöka kan betyda stora förluster för utbildningsanordnarna. Varje enskild student innebär intäkter på mellan 60 000 och 150 000 kronor. Martin Vehmas berättar att det dagen innan haveriet kom in 120 ansökningar. Nu kan anordnarna bara hålla tummarna för att studenterna som försökte ansöka under onsdagen provar igen.

Det var inte bara administrationsdelen till Microsofts molnplattform som havererade under onsdagen. Azures egna sajt låg nere i perioder och också sidan där information om driftstörningarna låg ute gick ner. Men det som ställde till det för Yhantagning.se var att tjänsten som hanterar autenticering gick ner och inte kom i drift förrän tidigt på torsdagen.

– Under de fyra år som vi skötte driften av våra databaser och servrar själva hade vi mindre nertid än vad Azure haft under det senaste dygnet.

Martin Vehmas säger att de fick bra support från Microsoft under haveriet och allt är igång sedan tidigt på torsdagsmorgonen.