Många molnkunder går ofta in med förhoppningen om att få moderna abonnemang, där de betalar utifrån användning eller tidsenhet. Men i själva verket får de urgamla hyrtjänster som bara paketerats om med molnet som varumärke.

Många företag vill slippa investeringar och få tjänster som kan användas av många och som bygger på teknik där belastningen kan delas upp ett effektivt sätt. Problemet är att om kunderna inte köper skalbara molntjänster, får de aldrig några stordriftsfördelar om de har en leverantör som exempelvis kör en server per kund.

Nyligen varnade analysföretaget Radar för att mängder av molntjänster som säljs som sådana, är gamla hyrtjänster som bygger på föråldrad teknik. Nästan en tredjedel av hela den svenska molnmarknaden, värd 5 miljarder kronor i år, består av molntjänster som är gamla hyr- och asp-tjänster. För småföretag som kör en gammal redovisnings- eller ekonomitjänst behöver gammal teknik inte vara något problem.

Huvudsaken är ju att någon tar hand om redovisningseländet. Men för ett snabbväxande företag, som vill köpa in tjänster i teknikens frontlinje för att expandera och vässa sina affärer, kan det uppstå stora problem, att växa, få skalbarhet, ekonomi och flexibilitet. Företag som köper kundvård, callcenter eller andra tjänster som antingen är affärskritiska eller som innebär att interna affärsprocesser läggs ut, måste alltså se upp.

För dem kan en gammal molntjänst bli som att hyra in en fabriksny bil, där bilen visserligen är ny från fabriken, men den har stått i ett garage och samlat damm sedan 2002. Gammal teknik ger sällan effektivitets- och kostnadsfördelar. Så det gäller att kunna genomskåda abonnemang där leverantören bygger sina tjänster på gammal teknik, men med molnet som säljargument.

Molnet handlar inte bara om att minska investeringarna, utan om att få tjänster med hög tillgänglighet och kostnadsbesparingar, samt att vässa affärerna genom att använda tjänster med framtidsutsikter.

Fakta

CS nyhetsbrev om affärssystem och beslutsstöd utkommer varannan vecka. Teckna en gratis prenumeration här.