Bakom Tripbirds står Ted Valentin, känd för sina många karttjänster, som grundat företaget tillsammans med Jonathan Heyman och Robert Kajic.

Till skillnad från andra sajter med reserekommendationer, där användarna lägger in egna recensioner, samlar Tripbirds i stället in geotaggad information från Facebook, Instagram och Foursquare.

– Du ska få tips från människor du litar på. Vi vill på det viset slippa problemen med fejkade omdömen som många andra sajter kämpar med, säger Ted Valentin.

Sajten öppnar i betaversion under tisdagen. Efter att användare kopplat sina konton från sociala medier till tjänsten kan de se vart deras vänner rest och själva planera resor. Ju fler vänner som är anslutna till tjänsten, desto bättre fungerar den. Tripbirds lanserar sin tjänst globalt direkt.

– Vi har fått intresseanmälningar från 72 länder redan, säger Martina Elm, communitychef.

På Tripbirds kontor i Gamla Stan i Stockholm blandas modern teknik med gamla resväskor. Gulnade gamla vykort hänger tvärs igenom ett av rummen på ett snöre. På många av korten står bara några rader på baksidan, dåtidens statusuppdateringar. Tripbirds vill blanda de moderna sociala medierna med det mer gammaldags sättet att resa, där varje resa var ett äventyr.

– Vi vill lägga ett värdelager ovanpå all geotaggad data som finns i de sociala medierna. Ju längre bort någon av dina vänner rest, desto mer intressant är det. Vi vill också ge ett historiskt värde till resorna, säger Ted Valentin.

Tjänsten innebär att Tripbirds måste jobba mycket med skalning. Ted Valentin jämför med tjänsten Foursquare som har 15 miljoner användare.

– Deras databas har omkring en miljard poster. Vi kommer att ha kanske 50 gånger så mycket data per användare, eftersom vi samlar data från flera olika ställen. Vi pratar verkligen om big data och det kommer att vara en av våra största utmaningar.

Företaget startade i höstas efter att flera utomstående gått i gång på idén. Tripbirds har fått in kapital från flera affärsänglar och riskkapitalföretag.

Spotifys förre teknikchef Andreas Ehn och Soundclouds grundare Alexander Ljung och Eric Wahlforss har tillsammans med Creandum, Index Ventures och Passion Capital investerat en okänd summa pengar.

Fakta

  • Företaget grundades 2011 och har sju anställda. Grundare till företaget är Ted Valentin, Jonathan Heyman och Robert Kajic. Huvudfokus ligger på den amerikanska marknaden, men tjänsten är global.
  • Sajten samlar geotaggad information från Facebook, Foursquare och Instagram. Fler tjänster kan läggas till senare. En app finns i planerna längre fram.