När Brevo lanserade sin tjänst för ett år sedan var kreditupplysningsföretaget UC ett av de första företagen som anslöt sig. Det fick Datainspektionen att granska tjänsten, för att se hur personuppgifterna hanterades.

– Vi tog det lugnt och avvaktade deras beslut. Det tog längre tid än vi beräknade, men i september förra året blev det klart att det är godkänt. Vi har finslipat vår tekniska plattform och är redo att ta en mer aktiv roll, säger Björn Junge, marknadschef och grundare.

Björn Junge säger att trenden är tydlig globalt, intresset för säkra digitala brevlådor är stort. Sverige var ett av de första länderna som avreglerade posthanteringen.

– Sverige är en bra testmarknad. När fler länder avreglerar sina marknader kan vi sälja vår tekniska plattform och visa hur det fungerar här.

I dag finns 33 postleverantörer i Sverige, men Posten är fortfarande dominerande.

– Posten måste omvända sig under galgen. I Danmark är danska posten delägare i en liknande tjänst som vår, E-boks. E-boks säger att de sparar flera miljoner åt anslutna företag i porto, vilket är förlorade pengar för Posten. Det ligger i deras intresse att sakta ner den utvecklingen.

Det gamla var att företagen höll koll på sina kunder, medan det nya är att kunderna håller koll på företagen, enligt Björn Junge. I framtiden tänker han sig att flera andra digitala tjänster knyts till Brevo. Kunderna kan få information från myndigheter, digitala kvitton, koppling till internetbanker och erbjudanden från till exempel kundklubbar.

– Vår marknadsstrategi är att finnas hos utdataföretagen, för på så sätt kan deras kunder börja erbjuda Brevo som alternativ till sina kunder. Företag kan halvera sina portokostnader genom att använda vår tjänst.

Det skickas omkring 900 miljoner fönsterkuvert i Sverige. Att skicka dem digitalt i stället är dessutom miljövänligt.

I dag kan privatpersoner över 15 år ansluta sig till Brevos webbtjänst, men planer finns på att kunna erbjuda Brevo till företag också.

– Det är inte bara unga personer som har Brevo, den äldsta som anslutit sig är 98 år. Till hösten hoppas vi kunna erbjuda Brevo till små och medelstora företag, säger Björn Junge.

Fakta

Brevo är en säker digital brevlåda. Företag som har avtal med Brevo kan skicka brev till kunderna.

Privatpersoner kan ansluta sig gratis och få ”fönsterkuvert”: försäkringsbrev, lönespecifikationer eller fakturor.

Några anslutna företag: UC, Skandia, Stöldskyddsföreningen, St1, Forex och Haparanda kommun.

3 135 ton papper sparar danskarna årligen genom att använda en liknande tjänst, E-boks.