I samband med lanseringen av nya Ipad tidigare i mars redovisade Apples vd Tim Cook lite säljsiffror där man gärna stoltserar med att Apples surfplattor säljer bättre än HPs bärbara datorer.

Under förra kvartalet sålde Apple 15,4 miljoner Ipad vilket kan jämföras med säljsiffror för vanliga bärbara datorer där HP under fjärde kvartalet 2011 sålde 15,1 miljoner, Lenovo 13 miljoner, Dell 11,9 miljoner och Acer 9,8 miljoner.

Första versionen av Ipad började säljas i USA 3 april 2010 och fram till slutet på förra året har man lyckats sälja 55 miljoner enheter. Den tredje generationen hade säljstart 16 mars och bara någon dag senare gick Apple ut med att man direkt lyckats kränga tre miljoner av dessa. När första generation Ipad kom tog det 80 dagar att komma upp i samma säljsiffra.

Detta är givetvis skrämmande läsning för företag som HP vars försäljning av bärbara dator minskat med två miljoner om man jämför med sista kvartalet 2010.

Redan hösten 2010 började analysföretagen att varna för den utveckling som man kallar The Ipad effect. Gartners analytiker Ranjit Atwal skriver i den senaste pc-analysen att allt fler väljer bort den traditionella datorn eftersom det ofta går lika bra att hantera e-post, surfa på nätet och uppdatera sociala nätverk med en surfplatta.

– Pc:n får det tufft framöver med den våg av nya surfplattor som nu är på gång, inte bara från Apple utan även sådana som bygger på Android och Windows 8.

Enligt IDCs analyser har marknaden för surfplattor växt med 155 procent under det senaste året och nyligen fick analysföretaget uppgradera sina prognoser för 2012. Tidigare trodde man att det skulle säljas 88 miljoner enheter i år men nu lutar det mer åt 105 miljoner.

På pc-sidan sker en betydligt långsamma tillväxt, bara 1,8 procent under 2011. Både Gartner och IDC räknar dock med en tillväxt på närmare fem procent under 2012 där säljsiffran förväntas hamna på cirka 370 miljoner datorer.

Fakta

På den svenska marknaden har försäljningen av surfplattor tagit ordentlig fart. Enligt analysföretaget GFK sådes det 15 000 surfplattor under januari 2011 medan det ett år senare såles 34 000 per månad. GFK räknar med att det totalt kommer att säljas hela 600 000 enheter före årets slut.

Det innebär att surfplattorna kommer att omsätta 1,4 miljarder kronor medan det såldes stationära datorer för bara 1,2 miljarder kronor under 2011. Bärbara datorer omsatte dock 8 miljarder kronor under förra året.