En undersökning genomförd av analysföretaget Gartner tidigare denna månad visar att antalet företag som blockerar sociala nätverk minskar. Enligt Gartner blockerade 50 procent av alla de större företagen i USA sociala nätverk på sina arbetsplatser under 2010. Gartner spår att den siffran kommer sjunka till 30 procent fram till 2014.

Gartners undersökning visar att tillgången till sociala nätverk har blivit ett behov bland många företag, speciellt inom avdelningar för marknadsföring och försäljning. Många anställda kringgår även företagens spärrar genom att istället använda sina mobiltelefoner på arbetstid.

Enligt Dan Olds på analysföretaget Gabriel Consulting Group är det allmänt känt att anställda ofta tar en paus från sitt arbete och loggar in på sociala nätverk som Facebook, Twitter, Google+ och Pinterest.

– Nu kanske det är hög tid att arbetsgivarna inser att sociala nätverk kan erbjuda stressade kontorsanställda en ventil från allt längre arbetsdagar och ökade arbetsuppgifter, säger Dan Olds.

Många företag i USA har i dag väldigt stränga regler vad gäller personliga aktiviteter på arbetsplatsen. Dan Olds tror dock att det är något som kommer att ändras framöver.

– Jag tror företagen måste acceptera att anställda inte kan ägna 100 procent av sin tid med att endast tänka på sitt arbete. Sociala nätverk ger dem en paus från arbetet, och så länge det inte går överstyr är det inte ett hot mot produktiviteten, säger Dan Olds.

IDG News