Ibland har man tur, var Steve Ballmers kommentar om att Microsoft aldrig köpte Yahoo. Microsofts bud 2008 på 44 miljarder dollar gick som bekant aldrig igenom och sedan dess har Yahoo gått kräftgång. Grundaren Jerry Yang har lämnat bolaget, vd:n Carol Bartz har fått sparken och Yahoo är värt betydligt mindre än vad Microsoft en gång var berett att betala.

Larry Ellison avslöjade nyligen att Oracle haft planer på att köpa RIM och Palm, även de två it-bolag som sett bättre dagar. Ellison förklarade att Oracle stoppat planerna på grund av att företaget konstaterat att RIM var för dyrt och Palm inte tillräckligt konkurrenskraftigt, plus att Oracle saknade tillräckliga kunskaper för att utveckla en smarttelefon.

I skrivande stund rapporterar Nokia, bolaget som en gång var världens främsta mobiltillverkare. Det borde finnas it-bolag som räknar på ett anbud på den sargade finska mobiltillverkaren – att exempelvis Microsoft skulle köpa Nokia känns inte alltför orimligt.

Frågan är om it-bolag som är på dekis egentligen har något värde? Med den snabba utvecklingen inom it går det lika snabbt att hamna i diket som att nå upp till stjärnorna. Världsherravälde har man kanske i några år.

Nya tekniker och affärsmodeller kommer snabbt som vinden och slår undan fötterna på konkurrenterna. Kunderna saknar lojalitet. Den bästa användarupplevelsen eller den mest affärsskapande tekniken är avgörande.

Om nätverket heter Facebook eller luren Iphone spelar långsiktigt ingen roll. Kunderna dras dit det är kul eller där det finns möjligheter att göra affärer.

Risken finns att Nokias nuvarande och potentiella kunder redan mentalt har övergett företagets produkter. Kvar finns bara gammal teknik som i it-världens vindsnabba värld helt saknar värde.