För fyra år sedan slutade Joe Gebbia och Brian Chesky sina jobb och flyttade ihop i en lägenhet i San Francisco. Målet var att komma på en bra affärsidé. De hade ont om pengar och insåg att de hade plats över som de skulle kunna hyra ut. Det var snart dags för en designkonferens och många hotell var fullbokade, så de byggde en sajt och hyrde ut tre luftmadrasser i sitt vardagsrum.

– Det var starten till Airbnb som vi grundade tillsammans med Nathan Blecharczyk, säger Joe Gebbia.

Han är i Stockholm på besök och på schemat står bland annat ett event för Airbnb-uthyrare och gäster i Sverige. Norden och framför allt Sverige är en av Airbnbs snabbast växande marknader just nu.

– Förra året bokades 13 000 gästnätter i Sverige via Airbnb, en ökning med över 900 procent från året innan. Det är roligt att vara här. Jag bor via Airbnb på Södermalm.

Att Airbnb växt så mycket just det senaste året förklarar Joe Gebbia dels med att världsekonomin svajat rejält, dels att det tagit ett tag för nätverkseffekterna att märkas.

– Någon som hyrt via oss och blivit nöjd åker ofta hem och lägger ut ett eget rum för uthyrning. Det har helt enkelt tagit ett tag för den här effekten att komma i gång. Nu finns vi i 19 000 städer i 192 länder.

Hyr man ett rum eller en lägenhet via Airbnb hamnar man direkt i samhället bland människorna som bor där. Det blir en mjuklandning i en ny stad och Joe Gebbia säger resenären känner sig mer välkommen och inkluderad.

Airbnb satsar stort på bilder. De skickar till och med en fotograf som tar bilderna åt uthyraren. Intresserade gäster skickar en bokningsförfrågan och uthyraren kan tacka ja eller nej. Om det blir ett ja sköter Airbnb betalningen och håller den till 24 timmar efter att gästen flyttat in. På så sätt kan ingen luras. Airbnb tar en avgift av uthyraren och gästen. Båda parter ombeds att lämna omdömen om varandra efter vistelsen.

Uthyrarna i Sverige har tjänat 4,5 miljoner kronor på att hyra ut sina extra utrymmen. Det kan vara allt från en luftmadrass eller soffa till ett rum eller ett eget hus.

– Sedan vi började har alla möjliga spännande utrymmen lagts till. Vi har ett slott man kan hyra, en igloo och ett hus i ett träd. Vi har en egen kategori för öar, säger Joe Gebbia.

Fakta

Lös problemet
Det är viktigt att du försöker lösa ett problem som du känner passionerat för.

Tänk kortsiktigt
Tänk inte på långsiktiga strategier i början utan koncentrera dig på att få till en bra lösning på problemet.

Använd feedback
Jobba på ett få till en bra kundupplevelse. Lyssna på återkopplingen.

Satsa på superlativ
Samla hellre 100 personer som säger att de älskar din produkt än tusen som säger att de gillar den.

Bra företagsklimat
Nu är det en bra tid för att starta upp företag. Kostnaderna är låga (i alla fall i USA) och det finns så många olika kanaler för att nå ut.