AOL meddelade i februari att man börjar samarbeta med företaget Goodmail vars affärsidé är att ta betalt för leveransen av större mejlutskick från företag och organisationer.

E-posten som klassas som säker förses med en logotyp som visar för mottagaren att den inte är spam eller phishingförsök.
Den som vill vara säkra på att e-posten når mottagarna får betala omkring 3 dollar per tusen brev.

Kritiker menar att AOL och Goodmail bara skapar en inkomstkälla för sig själva medan kunderna ändå skulle få stå ut med en massa spam.

En av dem är Danny O´Brien på Electronic Frontier Foundation EFF, en organisation som arbetar för yttrandefrihet på nätet, som menar att utvecklingen måste stoppas innan det sprider sig till fler områden.

– Det här är början till slutet för det öppna internet vi har idag, säger han. Resultatet skulle kunna bli en värld där man blir tvungen att betala för att skicka mejl till någon som faktiskt vill ta emot det.

Debatten fick ny energi under förra veckan när AOL blockerade e-post som innehöll en länk till sajten dearaol.com som drivs av Electronic Frontier Foundation EFF för att få internetanvändare att reagera mot AOL:s planer och kontakta företaget.

Blockeringen försvann en stund efter att EFF gått ut med ett pressmeddelande angående händelsen, rapporter The Guardian.

Guardian citerar även Esther Dyson, redaktör på CNet, som är en annan förespråkare för "elektroniska frimärken". Hon menar att utvecklingen är oundviklig och att vi inom kort kommer att se systemen i skarpt läge.

– I framtiden kan den som vill mejla mig få betala en dollar, men får tillbaka den om mejlet accepteras. Det är rätt väg att gå för att försvåra och göra oss av med spammarna, säger hon.