Mancx vänder sig till människor i affärslivet som letar efter information och är villiga att betala för att få den. Grundarna Mattias Guilotte och Henrik Dillman ställde sig för fyra år sedan frågan varför man kan handla allt på internet förutom information. De började arbeta med tjänsten som fått namnet Mancx. Tjänsten är kopplad till nätverkssajter som Linkedin och Viadeo för att kunna distribuera frågorna. Via sina partner har Mancx 650 000 användare som kan matchas mot frågorna som kommer in.

– Problemet med många andra fråga-svar-tjänster är att användarna får för många irrelevanta svar eller rent av spam. Vi skickar din fråga till kanske 5-10 personer som ombeds svara på den. Vi har sedan flera verktyg för att hjälpa användarna ge varandra betyg och få betalt utan att behöva tänka på krångliga moms- och skatteregler, säger marknadschefen Mattias Guilotte.

För att säkerställa kvaliteten på svaren och respondenterna, verifierar sig användarna med LinkedIn och betygsätter varandra. Det finns också en pengarna tillbaka-garanti ifall svaret man får inte är tillräckligt bra. Det går också att ställa sin fråga anonymt så att företag inte ska behöva avslöja vad de arbetar med om de inte vill.

Mancx tog in pengar från affärsänglar förra våren, men nu är det dags igen. Företaget har ett kontor i USA sedan tidigare, men nu startar de ett amerikanskt bolag.

– Vi har haft basen i Stockholm fram till nu, men vi är övertygade om att vi inte kan bli den globala spelaren som vi vill bli utan att finnas i Silicon Valley. Genom att vara etablerade i San Francisco blir vi ett relevant alternativ för amerikanska affärsmänniskor, samtidigt som vi kan attrahera amerikanska partners och riskkapital. Här i Sverige finns det inte några riskkapitalbolag som investerar de summorna vi behöver för att växa vidare.

Almi Invest, inkubatorn Chalmers Innovation och de befintliga ägarna går in med 11,5 miljoner kronor nu. Totalt har företaget fått in omkring 20 miljoner kronor.

Fakta

Namnet Mancx kommer från en science fiction-bok som Mattias Guilotte läste för fyra år sedan. I boken som utspelar sig i framtiden arbetar Manfred Mancx som en sorts informationsmäklare.

Ett mjukvaruföretag med en betalningsplattform för att köpa och sälja affärsspecifik information på nätet. Antingen via sin egen plattform eller i partnerskap med professionella nätverk, sociala medier eller andra fråga-svar-tjänster.