I frontlinjen
Möjligheter att skräddarsy
Opera är av de drivande krafterna i utveckling av webbteknik. Det visas inte minst med lanseringen av Opera 12 i dagarna. Den senaste versionen av företagets webbläsare för skrivbordet bjuder både på prestandaförbättringar och fler möjligheter att skräddarsy användargränssnittet. Noterbart är att Opera fokuserar på en renodlad webbläsare och tonar ner funktioner som miniprogram av typen widgets. Det här en trend som iscensatts inte minst av Google med webbläsaren Chrome.

Opera kan växa
Utmanar största webbläsarna

Opera har alltid varit tekniskt långt framme och innovativt vad gäller affärsmodeller. Det spelar ingen roll, dentar sig ändå inte högre upp än femte plats på listan över de största webbläsarna på skrivbordet. Med Facebook i ryggen finns chansen att lyckas med det.

Även om självständighet är en stark källa till stolthet för norrmännen kan man anta att chansen att dra jättar som Microsoft, Mozilla och Apple vid näsan kan vara en ännu större drivkraft.

Betalar sig snabbt
Fungerande annonslösningar
Opera får in mycket av intäkterna från flera olika annonsnätverk. Visst behöver de uppgraderas om de ska användas av Facebook, men det är ett mindre problem än att behöva bygga sådana från grunden. Den typen av investeringar betalar sig själva snabbt.

Bra kanal
Rakare kundkontrakt
Facebook har ett mycket stort antal användare som de kan marknadsföra en egen webbläsare till, inte minst mobilanvändare. Om de lyckas med det har de i form av den egna webbläsaren en mycket bra kanal för visning av annonser och skräddarsydd information.

Med Opera Mini slipper de ett stort problem. Eftersom Mini egentligen inte är en webbläsare, så finns den tillgänglig på Apples App Store, till skillnad från andra konkurrerande webbläsare.

Mini finns i dag tillgänglig på alla viktiga mobiloperativ, utom Windows Phone, vilket kan åtgärdas snabbt. Dessutom finns Operas stora webbläsare tillgänglig för vanliga datorer.

Bättre på mobiler
Mer användarvänligt
Facebook får ibland kritik för att företagets klientapplikation, inte minst på Apples IOS, är seg och inte särskilt attraktiv. Det blir lättare att åtgärda de problemen med ett köp av Opera vars webbläsare Opera Mini drar nytta av avancerad teknik för att erbjuda en bra användarupplevelse.

Opera Mini är egentligen ingen webbläsare, utan ett klientprogram för att visa information som sammanställs på Operas servrar. Det är Operas servrar som hämtar information från webbplatser som användarna vill besöka, sammanställer den för visning, komprimerar den och skickar den till Minianvändaren. Den här tekniken öppnar stora möjligheter för Facebook att modernisera sina klientprogram.

Nya annonsformat
Ökade intäkter
Med större kontroll över klienttekniken, med hjälp av Opera Mini, blir det enklare för Facebook att introducera nya annonsformat och därigenom öka intäkterna. Bristen på annonsformat är inte bara ett problem för Facebook i dag, det finns all anledning att tro att det kommer att bli ett ännu större problem i framtiden.

Läs mer om Opera:                                     
Framtid i egen regi för Opera 
Facebook överväger köpa Opera

Fakta

Enligt undersökningsföretaget Net Applications stod Opera för 1,6 procent av alla webbläsare som används i världen under april.

På mobiler hade Opera en marknadsandel på 12 procent, enligt Net Applications. Det är ungefär hälften jämfört med ett år tidigare.

Enligt undersökningsföretaget Statcounter var marknadsandelen för Opera Mini 21,5 procent i april. Det kan jämföras med 23,7 procent för Apples Safari.