Sedan den första tänkande och upprättgående urtidsmänniskan, låt oss kalla honom Nggommoogh, för första gången såg en fågel sväva i det blå har människan längtat efter att göra detsamma. Galna entreprenörer har slängt sig ned för Eiffeltornet med ett par pappvingar fastspända på armarna bara för att (alltför) snabbt inse att det inte var någon bra idé.

Några tusen år senare upptäckte vi att varmluft i ballonger kunde utgöra flygredskap, men fortfarande var det vingarna som lockade.

Den 17 december 1903 förändrades allt. Då flög Orville Wright sitt lilla motordrivna och vingförsedda flygplan 36 meter över Kill Devil Hills sandiga mark. Sedan dess har mycket hänt. Men vi vanliga människor har fortsatt att längta efter att på egen hand utforska luften.

Nu kan vi göra det. Allt som behövs är ett ultralätt flygplan. CS Hemma har tagit en titt på en representant för den senaste generationen ultralätta plan, Seamax M22, för att ta reda på mer om en hobby som växer sig större och som får allt fler anhängare för varje år.

För drygt 800 000 kronor blir Seamax M22 ditt. Lägg till det cirka 25 000 kronor så har du ett flygcertifikat i handen. Låter det dyrt? För ett normalklassat privatplan får du betala det dubbla. Lägg därtill ett flygcertifikat som kostar uppåt 90 000 kronor.

Flyg blir folkligt
Fler och fler upptäcker hur häftigt det är att spaka sitt eget flygplan. De ­ultralätta planen säljer som aldrig förr och flyg håller på att bli folkligt. ­Anledningen är främst att priset för plan och certifikat är så mycket lägre än för vanliga plan.

Nu låter det kanske som om du köper planet på macken och att det bara är att sparka ner grannens staket och använda dennes trädgård som flygfält. Riktigt så enkelt är det förstås inte. Bor du bredvid en sjö kan nämnda Seamax M22 visserligen underlätta i fråga om startfält, planet landar och startar på både land och vatten. En uppfattning om volymerna får vi av att planet, som ritats av den portugisiske flygplansbyggaren Miguel Rosario och som byggs i Rio De Janeiro, sålts i fem exemplar i Sverige sedan det lanserades för drygt ett år sedan.

– Intresset har varit stort, både från privatpersoner och flygklubbar. För många är den här maskinen rena drömmen eftersom du kan landa på nästan vilka småsjöar som helst, säger Lennart Forsmark på Tefo Teknik som marknadsför Seamax i Sverige .

Vindkänsliga
En nackdel med ultralätta flygplan är att de på grund av sin låga vikt är känsliga för vind och turbulens. De blir lätt ostadiga och vid blåst kräver de fingertoppskänsla hos piloten. Ett Seamax-plan har till exempel en tomvikt på bara 320 kilo. Jämför detta med privatplan som kan väga flera ton.

Att de ultralätta planen är små och inte väger mer än en hög cementsäckar betyder inte att de inte rör på sig.

– Det går i 200 kilometer i timmen, nästan lika fort som vilket normalklassat plan som helst, uppger Lennart Forsmark.

Till fördelarna med ultralätt flyg hör att det omgärdas av ett betydligt enklare regelverk än större flygplan. Det är dessutom lättare att ta certifikat för den här typen än för andra plan.

Med en ultralätt kärra sköter du servicen själv, förutsatt att du kan, naturligtvis. Det är ingen gräsklippare du har att göra med och det värsta som kan hända är inte att gräset växer sig för högt. Har du däremot ett vanligt plan kräver lagen att du låter andra sköta servicen vilket ger större underhållskostnader.


Dröm dig in i planet på bilden och säg oss sedan att du inte vill flyga.

Annat som skiljer ultralätta plan från större släktingar är möjligheten att byta ut planets instrument mot modernare utrustning med sensorer och grafiska skärmar. I normalklassade plan är det en dyr operation, faktiskt upp till tio gånger dyrare.

Orsaken är utrustningen måste vara certifierad i i vanliga plan vilket inte krävs för ultralätta plan. Åter till Lennart Forsmark:

– Rent säkerhetsmässigt är det ingen skillnad på certifierade instrument och de som inte är det. Det är identiska prylar, bara att vissa märken är certifierade och därmed också mycket dyrare, menar Lennart.

När det gäller säkerheten i stort hos de ultralätta planen har mycket hänt sedan typen föddes för över 20 år sedan. Utvecklingen har gått i en rasande fart, inte minst de senaste åren.

– På den tiden var planen, som mestadels bestod av rör och tyg, minst sagt en säkerhetsmässig katastrof, minns Lennart Forsmark.

Kristoffer Granström är yrkespilot och flyger till vardags ett tvåmotorigt Saab-plan på nio ton mellan Visby och Stockholm. Han har 2 200 flygtimmar i ryggen och jobbar också som instruktör med att utbilda blivande ­piloter. Kristoffer tror inte att säkerheten blir lidande av att allt fler väljer att ta ­ultralätt certifikat.

– Flygbranschen är så pass kontrollerad och det krävs en hel del av piloten innan han eller hon har certifikatet i handen. Och det gäller alla sorters flygcertifikat. Faran uppstår när man har certifikatet i handen och börjar ta risker. Det gäller att hela tiden ha respekt för det man håller på med, menar Kristoffer.

Med dessa visdomsord klingande i bakhuvudet lämnar vi dig åt egna högtflygande planer. Vi inser att det är möjligt att börja flyga om vi verkligen vill. Ett plan är inte gratis men det finns klubbar och ett delat ägande kan kanske vara ett alternativ?

För att övertyga oss om att flyg verkligen är så kul ställer vi vår vän Kristoffer Granström mot väggen. Kristoffer, handen på hjärtat, du flyger för ditt uppehälle. Vore det egentligen så himla kul med ett ultralätt plan som ren fritidssysselsättning?
– Absolut. Det verkar roligt samtidigt som det är väldigt billigt. Att flyga är ju något av det härligaste som finns.


Fakta: Seamax M 22

Spännvidd: 8,75 meter
Längd: 5,68 meter
Tomvikt: 320 kg
Max startvikt: 500 kg
Max bränslekapacitet: 96 liter
Kabinbredd: 1,19 meter
Pris: Ca 812 000 kronor

Fakta

Ultralätta flygplan får till skillnad från normalklassificerade plan inte väga mer än 450 kilo, eller i vissa fall 500 kilo.

Flygplanstypen är uppdelad i två klasser, A och B. Klass A är tyngdpunktstyrd och fungerar som en hängglidare med motor.

Klass B är roderstyrt och fungerar och ser ut som ett vanligt flygplan. Till skillnad från andra plan får inte ultralätta plan flygas när det är mörkt och det måste också kunna flygas i så låg hastighet som 65 km/h.

Ultralätt flyg

1. Ordna ett elevtillstånd genom att skicka personbevis, utdrag ur brottsregistret och din ansökan till luftfartsstyrelsen.

2. Gå till en flygläkare.

3. Du måste ha minst 15 timmars flygtid för att göra en uppflygning.

4. Flygprov och teoriprov skickas till luftfartsstyrelsen.

Pris: ca 25 000 kronor.

Privatflyg

1. Ordna ett elevtillstånd genom att skicka personbevis, utdrag ur brottsregistret och din ansökan till luftfartsstyrelsen.

2. Gå till en flygläkare, be om en specialundersökning klass 2 som omfattar ekg, öron, näsa, hals.

3. Du måste ha minst 45 timmars flygtid för att kunna göra en uppflygning.

4. Flygprov och teoriprov skickas till luftfartsstyrelsen.

Pris: ca 90 000 kronor.

- Lyssna på din lärare
Att lära sig av sina misstag är visserligen ett bra ordspråk men det passar inte särskilt bra in i en cockpit. I det här fallet gör du bäst i att lyssna på de som har erfarenhet.

- Ha tålamod
Att fixa ett flygcertifikat är inte som att ta körkort. Motorstopp är inte populärt. Är du över 45 år beräknas det ta lika många timmar att fixa cert som du är år gammal.

- Gå med i en flygklubb
När du har skaffat ditt ultralätta certifikat är det billigaste och smartaste alternativet att skaffa dig erfarenhet att gå med i en flygklubb. Där kan du prova dig fram och testa olika flygplan tills du hittar det som passar dig och din ekonomi.