Det är lätt att jämföra Microsofts köp av Yammer – ett slags internt Twitter för företag – med andra stora affärer i sociala mediesvängen den senaste tiden. De köp där bedömare genast börjar räkna på antal användare (Yammer har 5 miljoner), befintliga intäkter (15–20 miljoner dollar per år), affärsmodell och rimligheten i företagets värdering. Men Microsofts köp av Yammer är inte ett sådant.
Microsofts samarbetsplattform Sharepoint har de senaste åren varit en av företagets riktiga kassakor. Dess tillväxt är den snabbaste Microsoft någonsin sett och en rimlig uppskattning är att Sharepoint nyttjas av mellan 40 och 50 miljoner användare. Företagsanvändare, vilket betyder pengar. Omkring 2 miljarder dollar per år.
Problemet är att Sharepoint utformades innan den sociala vågen svepte in, före Facebook, före Twitter. De nya tjänsternas genombrott har förändrat våra beteenden som it-användare och ställer nya krav på verktygens utformning. Det brukar kallas konsumentifiering.
Microsofts konkurrenter ligger före här. Lotus Connections från IBM och Chatter från Salesforce har funnits i ett par år, Oracle lanserade sin variant förra året. Microsoft har i och för sig inte legat helt på latsidan, men företagets modernaste sociala lösning– Lync – är mer byggd med utgångspunkt i snabbmeddelanden à la Messenger än mikrobloggar och statusuppdateringar.
Lync växer trots att det inte når ända fram i funktionalitet, nu snabbare än Sharepoint. Under andra kvartalet i år ökade intäkterna för Lync med 30 procent, Sharepoint med 10 procent.
Yammer har byggts upp i den nya sociala eran, har redan fyra års erfarenhet och finns i dag på 200 000 företag. Som ett typiskt startupföretag har Yammer växt tillsammans med kunderna och torde därför ha pulsen på exakt vilka sociala funktioner som företagen efterfrågar. Funktioner som nu kan blåsa nytt liv i Sharepoint.
Microsoft köper alltså fyra års forskning och utveckling för en av sina största kassakor till en kostnad av runt halva kossans årsomsättning. Eller, utslaget per år, sisådär 15 procent av årsomsättningen.
Vilket, som av en händelse, är den andel av omsättningen som Microsofts investeringar i forskning och utveckling normalt ligger på.