Minskad försäljning av Windows under årets andra kvartal gjorde att omsättning kring Microsoft Windowsdivision föll med 13 procent jämfört med samma period året innan. Det innebär att Windowsdivisionen stod för den näst lägsta andelen av Microsofts totala omsättning sedan det tredje kvartalet 2009, precis innan Windows 7 släpptes.

Enligt åtminstone en analytiker är det emellertid ett gott tecken.

– Under de senaste tio åren har Microsoft ändrats från att ha fokuserat på operativsystem till en helt annan typ av företag. Microsoft är numera ett kommersiellt programföretag, och det ser jag som något positivt, säger Patrick Moorhead på analysföretaget Insights & Strategy.

Under det andra kvartalet som avslutades den 30 juni slutade försäljningen för Microsofts Windows och Windows Live på 4,1 miljarder dollar, en minskning med 12,5 procent jämfört med samma period året innan.

Under det andra kvartalet förra året stod Windows för 27,3 procent av företagets totala omsättning, i var siffran endast 23 procent. Den lägsta andelen någonsin inträffade det tredje kvartalet 2009 då Windows stod för endast 20,3 procent av omsättningen.

Trots att Windows inte längre står för den stora kakan tror Patrick Moorhead att Microsoft nu är ett starkare företag på andra områden.

– Alla pratar om Windows 8, och Windows 8 är viktigt. Men det här är en värld full av gratis operativsystem på både surfplattor och smartphones. Under de kommande två åren kommer surfplattor att ta andelar från notebooks, så minskat fokus på Windows har endast varit till Microsofts fördel under de senaste fem åren, säger Patrick Moorhead.

Han tror istället att Office kommer att bli den centrala drivkraften hos Microsoft och bli allt viktigare i framtiden.

– Office kommer att finnas överallt, på Ipad, i molnet och på smartphones. Microsoft kommer inte att tveka att göra Office tillgängligt även på konkurrenternas enheter, säger Patrick Moorhead.

IDG News