Det är bara fyra månader sedan CS träffade startupföretaget Omnicloud för första gången, men redan har mycket hänt. Affärsidén är en enkel driftplattform med det uttalade målet att vara det enklaste sättet att publicera, drifta och skala webbapplikationer och sajter. Företaget har gått från att bestå av de tre grundarna Hannes Landeholm, Daniel Marklund och Per Jonsson till att nu bestå av en arbetande styrka på totalt åtta personer. Under juni tog man in kapital i en finansieringsrunda och i oktober planerar man en lansering i USA.

– Vi ska gå in stenhårt i USA. Vi har en riktigt bra tjänst, och vi hoppas knyta till oss ett antal tusen användare. Gör vi det är vi nöjda i ett första steg, säger Per Jonsson som är Omniclouds vd.

Utvecklingen gick snabbare än vad man först hade hoppats på, berättar han. Och skillnaden gentemot CS tidigare artikel om Omnicloud är markant. Då hoppades man på att ta in en första vända kapital till hösten, och några USA-planer nämndes inte.

– I april vågade vi inte vara för optimistiska när tjänsten skulle lanseras, men det har gått snabbare än vad vi hade trott, säger Per Jonsson.

God kundtillströmning satte fart på företaget – tack vare kunderna kunde man också ta in kapital från investerare. Det i sin tur har gjort det möjligt att plocka in ytterligare tre utvecklare till företaget under sommaren, som kommer att börja arbeta i augusti. Fokus ligger helt och hållet på USA-lanseringen i oktober.

– Vi har passat på att jobba hårt under sommaren när många andra slår av på takten. En stor del av arbetet i sommar har gått ut på att hitta rätt personer till teamet. Vi har letat efter personer som är bättre än oss själva, säger Per Jonsson.

Tidigare i år vågade man inte sticka ut hakan, men när CS träffar Omnicloud den här gången sticker man inte under stol med att man har stora mål för USA-lanseringen. För lanseringen har man knutit till sig en teknikpartner (som Per Jonsson dock inte namnger) och snart ska man börja lätta lite på detaljerna.

– Vi kommer att släppa en liten förhandstitt till klienten inom de kommande veckorna som ska få folk att tänka på ett helt nytt sätt när det gäller drift. Vår förebild är Dropbox men mer kan vi inte säga just nu, säger Per Jonsson.

Med enkelheten som främsta vapen hoppas man locka användare till tjänsten, för att sedan påbörja en finansieringsrunda i USA. Mot slutet av året vill man finnas representerade på andra sidan Atlanten.

– Våra konkurrenter har i snitt ett femsiffrigt antal kunder. Vi gör en enklare tjänst som riktar sig till en bredare marknad så vi går på ännu hårdare och siktar betydligt högre än så.