Nyligen publicerade Skatteverket en uppmärksammad rapport om svenskarnas attityd till svartjobb. Det är en tydlig trend där tre av fyra tycker att det är fel att betala för städning och andra tjänster ”vid sidan om”.

Det tycks som om den inställningen även vinner terräng på nätet. The Pirate Bay startades för snart tio år sedan och faktum är att det börjar kännas som en ett fenomen som nu passerat sitt bäst före-datum.

I höst lanseras de amerikanska strömmande filmtjänsterna HBO och Netflix i Sverige. Den nordiska marknaden för film och musik är så stor att de amerikanska jättarna nu väljer att etablera sig här. Video on demand har i dag fyra procent av den svenska marknaden för filmorienterad underhållning i hemmen som totalt omsätter närmare 2,5 miljarder kronor.

Det har tagit tid för beställvideo att slå igenom men nu kommer det med full kraft. Som användare är det smått fantastiskt att kunna välja mellan ett brett utbud av legala, väl fungerande, tjänster som tillhandahåller ett imponerande stort urval av film och musik. SF Anytime, Headweb och Voddler och andra har tillsammans med gänget bakom Spotify bevisat för oss användare att det är värt att vara laglig.

Det är inte hot om straff och stämningar som drivit utvecklingen – även om Ipred-lagen och debatten om den säkert bidragit positivt.

I grunden är det en genomtänkt användarvänlighet och ett rikt utbud som tillsammans skapat den kvalitet som krävs för att möjliggöra tillväxt och lönsamhet. Det är den upplevda nyttan som är grejen i den framgångsrika affärsmodellen och omvandlingen av den digitala scenen.

När Spotify grundades var det en ledstjärna att deras jukebox skulle innehålla sex miljoner låtar.

I dag kan man för en knapp hundralapp i månaden få tillgång till så mycket musik att den räcker i över hundra år – utan att repetera en enda låt.

Det är ett klart coolare landskap att vistas i när det tillgängliga utbudet är stort och lätt åtkomligt för många. Detta ”öppna landskap” kan utvecklas och bevaras tack vare användarnas, kundernas, vilja att betala för det som där odlas. Men precis som med andra varor och tjänster måste kvaliteten för det odlade vara tillräckligt hög. Där är vi i dag – och det är faktiskt rätt coolt.