I somras köpte Oracle både Collective Intellect och Vitrue medan Google köpte Meebo. Samtidigt meddelade Salesforce att man skulle köpa Buddy Media, en konkurrent till Vitrue.

Gemensamt för de uppköpta företagen är att de specialiserat sig på att analysera vilka produkter som blir heta samtalsämnen på sociala nätverk. Tanken är att de stora aktörerna ska baka in analystekniken i sina verktyg för kundvård och liknande.

– De uppköp vi genomförde i somras ska spela en viktig roll i de tjänster vi utvecklar inom ramen för Oracle Public Cloud, säger Oracles informationschef Anders Lund Rendtorff.

Collective Intellect ska bakas in i Oracles Social Platform och säljas till företags marknadsföringsavdelningar och förväntas kunna skapa skräddarsydda marknadsföringskampanjer.

I takt med att sociala nätverk får ökad betydelse förväntas satsningar av det här slaget bli mer regel än undantag.

– Det är en sak för företag att ha Facebookliknande interna gränssnitt som Chatter och konton på sociala medier. Att analysera och utnyttja den sociala kanalen effektivt är en helt annan femma, säger Peter Nordblad, europeisk säljchef på Veeva Systems.

Hans företag utvecklar kundvårdsprodukter för läkemedelsbranschen och satsar allt mer på sociala nätverk.

– För läkemedelsföretagen går det inte att sälja direkt utan de har en mellanhand före slutkund. För att förstå slutkundens handlingsmönster vore det toppen att kunna analysera vilken information de söker och vad de är oroliga över när de handlar medicin.

Hos analysföretagen har produkter för analys av trafiken i sociala nät fått smeknamnet ”listening platforms” och de har blivit föremål för flera rapporter.

I en av dessa skriver Forresters analytiker Zach Hofer-Shall att den sociala webben är så stor, snabbrörlig och full av irrelevant information att det knappast går att vaska ut något vettigt utan tillgång till avancerade analysverktyg.

Därför har det poppat upp en uppsjö av aktörer som erbjuder sina tjänster för att avlyssna och analysera trafiken. Men det är först nu som de stora drakarna börjar få upp ögonen för att det går att tjäna pengar på den marknaden.

– Anledningen till att de stora rävarna engagerar sig är att kunderna har förstått att positiv och negativ aktivitet i sociala nätverk styr små och stora bolags produkt- och varumärkesmottagande och därmed deras försäljning. Bolagen blir därför mer och mer benägna att betala för aktiv kontroll, säger Daniel Hagenfeldt, vd på Örebroföretaget Onesys som utvecklar plattformar för sociala nätverk.

Fakta

Bland de många företag som marknadsför analysverktyg för sociala nät, märks Visible Technologies, Radian6, Attensity, Converseon, Networked Insights och Lithium Technologies.

I somras köpte Google Meebo, Oracle köpte Collective Intellect och Vitrue medan Salesforce köpte Buddy Media och Radian6. Tidigare har Visible köpt Cymfony, Attensity köpt Biz360 och SDL köpt Alterian.