Trots skärpt lagstiftning mot fildelning halvårsskiftet 2005 så fildelar svenskarna som förut. Andelen har till och med ökat från 8 procent i åldrarna 18 till 75 år 2004 till 9 procent vid årsskiftet 2005 och 2006 enligt ny statistik från Internet World Institute.
Eftersom internetpenetrationen är mycket hög bland 12- till 17-åringarna är det cirka 1 miljon svenskar som fildelar, enligt Janne Svensson, direktör på World Internet Institute, som är med och arrangerar workshopen med deltagare som Sandrew Metronome, Lionheart International, SF Film, Antipiratbyrån, IFPI, Twentieth Century Fox med flera.
Utvecklingen till trots tror den inbjudna forskaren Jeffrey Cole från Center for the Digital Future vid USC Annenberg School of Communication i USA att filmindustrin har bättre möjligheter att värja sig mot fildelning, men han ger inte musikindustrin något större hopp om en ny digital guldålder.
– Cd:n var länge för dyr. Och det finns inte en chans att ungdomar åter kommer att betala 16 dollar för 8 låtar. Det bästa de kan hoppas på är att ungdomarna köper två låtar från samma album för 99 cent styck, säger Jeffrey Cole, när vi träffas efter workshopen med filmindustrin.
Jeffrey Cole tror att filmindustrin har bättre framtidsutsikter trots att bandbreddsspärren mot nedladdning av film försvinner i takt med bredbandsutbyggnaden.
Det finns en stor ilska mot musikindustrin, medan konsumenterna anser att en dvd är rätt prissatt, enligt Cole.
Filmindustrin har redan överlevt både vhs och dvd och lanserar nu lagliga nedladdningstjänster. Ett tidens tecken är att Universal och Film2home lanserat den första lagliga nedladdningstjänsten.
– Särskilt tv-industrin är i samklang med sin publik. I USA kan tittare som missat ett avsnitt av Deperate Housewives ladda ner det för 1,99 dollar. De som missat senaste avsnittet av Lost kan se det strömmande på nätet gratis med reklam, säger Jeffrey Cole.
Även om användarna fortsätter att ladda ner musik och film illegalt så ser Jeffrey Cole en ökad vilja hos användarna att betala för digitalt innehåll.
– En spricka i vägran att betala, som Jeffrey Cole uttrycker sig.
De bästa exemplen på en ny betalningsvilja är inte Itunes Music Store utan onlinespel som World of Warcraft där alla användare måste betala 120 kronor i månaden förutom 400 kronor för själva spelet.
– För rätt grejor är folk beredd att betala förvånansvärt mycket, säger Janne Svensson på World Internet Institute.
Gammal musik 71 procent
Nyutgiven musik 65 procent
Nya filmer 39 procent
Äldre filmer 42 procent
Tv-program 27 procent
Källa: World Internet Institute, årsskiftet 2005/2006