Mot den bakgrunden är det självklart att de flesta webbläsare har en funktion som stänger av möjligheterna att spåra. Funktionen är dock inte standardinställningen. Det vill Microsoft ändra på genom att i sin kommande version av webbläsaren Internet Explorer ha funktionen påslagen vid leverans. Eftersom den genomsnittliga surfaren oftast behåller standardinställningen har Microsofts agerande, enligt tidskriften The Economist, fått den amerikanska annonsörsföreningen att kraftigt reagera och hävda att Microsofts agerande leder till att konsumenterna får sämre riktade och därmed sämre annonser på webben.

Att verktygen för att spåra konsumenternas beteenden blir allt mer sofistikerade märktes mycket tydligt på en konferens som IBM arrangerade i Madrid i våras. Det var första gången som IBM presenterade sitt nya affärsområde Smarter Commerce för europeiska kunder och partner. IBM har redan investerat över 20 miljarder kronor i affärsområdet. Investeringarna har gjorts både genom egen utveckling och köp av externa företag. Till de senaste köpen hör Demandtec, som bland annat har utvecklat ett system för optimering av prissättning i detaljhandel. Företaget grundades av amerikanska akademiker med doktorsexamen i statistik och den som tror att prissättning är något enkelt och statiskt har all anledning att korrigera sin verklighetsuppfattning.

Demandtec har utvecklat avancerade modeller som gör det möjligt att inte bara optimera prissättning, utan också att optimera erbjudanden och varuutbud i både webbhandel och butik. Allt efter vilka kunder som besöker en e-handelssajt eller butik. Demantec tar hand om kundernas data och processar dem i sina modeller.

Sida 2 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

För Facebook och Google är det självklart att följa användarnas förehavanden och därmed trimma erbjudanden så mycket som möjligt.

Förvånansvärt mycket av utvecklingen sker genom företagsköp. Ett exempel i raden är Googles köp av Meebo, som hjälper företag med riktad annonsering i sociala nätverk.

Stora leverantörer som IBM och Oracle satsar också stort genom köp av företag, som har applikationer som passar in i strategin. Ett exempel är Oracles köp av Vitrue, som hjälper företag med marknadsföring i sociala medier.

Ett annat exempel är IBMs köp av Demandtec, som har utvecklat avancerade modeller som gör det möjligt att inte bara optimera prissättning, utan också att optimera erbjudanden och varuutbud i både webbhandel och butik.