För tre år sedan existerade inte Myspace. I dag är det världens mest populära kontaktsajt och de flesta användarna är tonåringar och yngre vuxna. I USA är det bara Yahoo som har fler sidvisningar på webben.

I mars hade Myspace nästan fem procent av alla besök på webben. Det är fler än Google, som – enligt webbmarknadsundersökaren Hitwise – hade fyra procent.
Myspace har 73 miljoner registrerade användare från hela världen. Enligt en talesman för Myspace kommer det 250 000 nya varje dag.

– Även om det inte är en sökmotor är Myspace det största hotet mot Google, eftersom den börjar ta över ställningen som den första sidan du besöker på internet, säger Bill Tancer, undersökningschef på Hitwise.

Få innovationer
Ändå har webbplatsen inget som kan beskrivas som tekniska eller idémässiga nyheter.

Många av användarsidorna har torftig form. Egenskaper som faller under termen webben 2.0 saknas. Det går inte att innehållsmärka innehållet, och det finns inget programmerargränssnitt för utvecklare som vill använda Myspace i så kallade mashups – hopkok (alltså kombinationer av innehåll från flera webbsidor).

– Det är nätt och jämnt webben 1.5 säger Allan Weiner, analytiker på Gartner.

Framgångarna borde i stället ha nått större och mer erfarna konkurrenter som Microsofts MSN, Google, Yahoo, America Online eller mer etablerade kontaktsajter som Friendster. Men Myspace ligger först. Varför?

För det första är det den första kontaktsajten som införde populära tjänster som bloggning, strömmande bild och ljud, öppna fotoalbum och kommunikationstjänster som e-post och direktpost.

För det andra har Myspace satsat hårt på musik och underhållning – över en miljon band har gjort reklam för sin musik där – och sajten har blivit det ledande forumet för unga människor som vill kommunicera med sina kompisar och uttrycka sin identitet genom de lätthanterliga personliga profilsidorna.

– Det är inte en vuxensajt som anpassats för yngre. De lyckades bra med att lägga upp den för tonåringar och tjugoåringar, säger analytikern Rob Enderle på Enderle Group.
Men allt är inte frid och fröjd. Myspace står inför allvarliga utmaningar som, enligt en del bedömare, kan bli dess undergång.

– Största hotet mot Myspace är inte konkurrenterna. Det är pedofilerna. Jag tror inte att Myspace har fattat vilket allvarligt hot det är mot företagets existens, säger Enderle.

En åsikt är att Myspace måste syna sina deltagare mer aktivt. Genom att analysera trafiken borde Myspace kunna upptäcka om kända sexförbrytare besöker sidorna. Andra anser att lägsta åldern borde höjas från 14 till 16 år och att Myspace borde kolla användarnas ålder mer noggrant.

Men andra invänder att det är ett enormt arbete att övervaka en webbplats som är så stor, och som växer så snabbt. Myspace kan inte låta säkerheten bli så omfattande att användarna inte längre kan kommunicera.

– Myspace står inför en närmast hopplös utmaning, men jag tycker att de klarar det ganska bra, säger Allan Weiner.

I april tillsatte Myspace sin första säkerhetschef och företaget samarbetar med polis och åklagare på alla nivåer. Samtliga av de två miljoner sidor som användarna lägger upp varje dag kontrolleras och de som strider mot företagets policy stryks.

Måste leva upp till förväntningarna
En annan utmaning är att leva upp till moderföretagets högt uppdrivna förväntningar. I fjol blev nyhetskonglomeratet News Corp ägare till Myspace och ett antal andra webbplatser för drygt en halv miljard dollar.

News Corp ägs av mediemogulen Rupert Murdoch som ser Myspace som hörnstenen i företagets internetstrategi. Men den allmänna uppfattningen är att Myspace, trots alla användare och all trafik, inte gör så stor vinst som man borde vänta sig. News Corp lämnar inte ut några siffror, men David Card på Jupiter Research uppskattar intäkterna till under 200 miljoner dollar om året.

Myspace är gratis för användarna och tjänar pengar på annonser. Problemet är att webbannonsören brukar undvika webbplatser som är kontroversiella och där innehållet skapas av användarna utan kontroll: 
– De annonsörer man får är kanske inte alltid de som man skulle önska, säger Allan Weiner.

Än värre är att Myspace inte är särskilt bra på att rikta annonseringen, trots att man har tillgång till enormt mycket information om sina medlemmar. De berättar ju utförligt om sig själva på sina webbsidor.

– De måste lära sig det eller köpa förmågan från någon, säger David Card.

Ytterligare en utmaning är den tekniska plattformen, som måste byggas ut för att Myspace ska kunna hantera sin växande användarskara och användarnas kapacitetskrävande aktiviteter.

Slutligen är det oundvikligt att användarna blir äldre. Ska Myspace satsa på de nya generationerna eller anpassa sig när användarna växer upp och byter livsstil?
– Jag tillhör beundrarna. Jag tror inte att Myspace är en fluga. Men det kommer att bli en utmaning, säger David Card.

Juan Carlos Perez
översatt av Anders Lotsson

Fakta

Myspace är en kontaktsajt som grundades 2003 av amerikanerna Tom Anderson och Chris DeWolfe.

Sajten inrikta sig på tonåringar och yngre vuxna och genom musik, filmer och annan underhållning. Medlemskap är gratis, allt finansieras med reklam. Deltagarna kan lägga upp egna webbsidor och publicera musik och video. Många unga musiker och filmskapare har debuterat på Myspace.

Tom Anderson är numera chef för ledningsgruppen och Chris DeWolfe är vd.

www.myspace.com