Lunarstorms Sverigefokusering är till ända. Nu lägger ledningen, med grundaren Rickard Ericsson i spetsen, upp en ny taktik för att erövra världen.

– Vi lanserade Lunarstorm i Storbritannien i vintras. Vår strategi är att satsa på land efter land i stället för att bygga en stor internationell kontaktsajt, säger Rickard Ericsson.

Trots allt prat om globalisering är en kontaktsajt oerhört lokal, anser han. Över 70 procent av kontakterna på Lunarstorm sker mellan ungdomar som känner varandra sedan tidigare.

Någon större integration mellan den engelska och svenska sajten blir det alltså inte.

I dag använder sju av tio svenska ungdomar Lunarstorm som har strax över 1,2 miljoner aktiva medlemmar.

Det mesta på sajten är gratis för ungdomarna. Lunarworks, företaget bakom Lunarstorm, tjänar pengar på betaltjänster som utgör 40 procent av intäkterna. Den mest efterfrågade är Lunarstorm Pro, ett verktyg som gör att användaren kan påverka sin egen profil.

Segmenterar målgrupper
Övriga 60 procent av intäkterna kommer från annonsering, sponsring och i viss mån från de företag som beställer marknadsundersökningar.

– Vi segmenterar målgruppen på unika medlemmar. Vi kan rikta våra annonsörers budskap till alla 17-18 åriga tjejer bosatta i Säffle. Vi kan även göra en marknadsunderökning om vad alla 16-åringar i Göteborg tycker om sin skola, säger han.

Det kan komma tusentals svar på bara några minuter. Det är en stor konkurrensfördel jämfört med traditionella och tidsödande marknadsundersökningar, anser han.

Lunarstorm har också blivit en kanal för samhällsinformation. Riksskatteverket har kampanjat för vita jobb och Alkoholkommittén för mindre drickande.

Lunarstorm har fått ett skamfilat rykte som hemvist för pedofiler, våldtäktsmän och andra suspekta personer. Något som man har tagit krafttag mot, bland annat genom ett samarbete med polisen.

– Vi har sex heltidsanställda som jobbar med trygghet på sajten och det finns tekniska verktyg för att stoppa avvikande beteendemönster, säger Rickard Ericsson. 

Vill erövra världen

Nu nöjer sig inte Lunarstorm med att expandera till Storbritannien, härnäst står övriga Europa på tur och sedan följer Kina och USA.

Enligt Rickard Ericsson har utlandssatsningarna inte direkt något att göra med Myspace kraftiga expansion.

– Myspace är ingen direkt konkurrent. Den har för bred målgrupp. Och de har en användarmiljö som ligger flera år efter i tiden.

Han hävdar att företagsledningen bakom Myspace kommer att få en smärre chock.

– De kommer att få genomlida samma misstag och erfarenheter som vi gjort, fast i betydligt större omfattning.

Den svåraste tröskeln för dem blir att tackla säkerheten.

Fakta

Lunarstorm lanserades 2000 och var den första kontaktsajten i Norden.

Lunarworks, företaget bakom sajten, omsatte 71,1 miljoner kronor 2005.Företaget har 65 anställda. Kontor finns i Varberg, Stockholm och London.