1. Hur använder ni Facebook – klagomur eller marknadsföring?

2. Vad ser ni som de största fördelarna med att finnas där?

3. Är det fritt fram för användare att skriva kommentarer hos er?

Tre Sverige (21 186 gilla-markeringar på Facebook)

Erik Hörnfeldt, presschef:

1. Båda, plus rekrytering och en del annat.

2. Vi ser det så att våra kunder förväntar sig att vi ska möta dem i sociala medier och då försöker vi ge dem så bra service som möjligt i de kanaler de själva väljer.

3. Ja. Fast vi tillåter inte uppmaningar till brott, personangrepp, rasistiska eller sexistiska påhopp. När vi tar bort sådana inlägg kontaktar vi alltid avsändaren och förklarar varför vi deletat deras post.

Telia Sverige (22 274 gilla-markeringar på Facebook)

Karin Nordlund, informationsansvarig:

1. Vi har tre Facebooksidor för att nå olika målgrupper. Vi använder Facebook både som kundservicekanal och som informationskanal, det vill säga vi använder sidorna för att ge tips, inspiration och råd i olika frågor. Vi lägger även ut information om större störningar på Facebook.

2. Vi kan nå våra kunder enkelt, vi får in bra återkoppling från våra kunder, vi kan ha en dialog med flera kunder samtidigt.

3. Ja, vi tar bara bort rent spam, samt personliga påhopp. När vi tar bort något skriver vi alltid till kunden varför.

Coop (61 415 gilla-markeringar)

Carola Lundell, chef för digitala kanaler:

1. Facebook är primärt en kanal för dialog och marknadsföring. Vi tar reda på vad våra kunder och fans gillar, ger tips och recept samt delar ut rabatter och provsmakningar. Vi får ofta frågor och synpunkter som vi hanterar och det ger oss en möjlighet att bli ännu bättre.

2. Våra kunder finns på Facebook så det är naturligt för oss att finnas där. Det är en viktig kontaktyta mot våra kunder.

3. Vi har precis släppt på fria kommentarer på vår Facebooksida.

Lindex (74 418 gilla-markeringar)

Miriam Schapira, ansvarig för kundinteraktion:

1. På vår facebooksida vill vi inspirera våra kunder och skapa intresse kring vårt sortiment och varumärke. Facebook är även en fantastiskt plattform när det kommer till att skapa värdefull interaktion.

2. På Facebook får vi en nära kontakt och dialog med våra kunder. Vi har även möjlighet att kommunicera kring frågor och material som vi inte har utrymme för i andra kanaler.

3. Självklart är det fritt fram att engagera sig på vår Facebooksida genom inlägg eller kommentarer. Det enda material vi tar bort från vår sida är material som vi bedömer som kränkande.

Ica (169 698 gilla-markeringar)

Sara Hjelm, pressekreterare:

1. Facebook fungerar både som en marknads-föringskanal och ett forum där våra kunder kan ge uttryck för sina synpunkter och önskemål samt ställa frågor.

2. Dialogen med Icas kunder.

3. Ja, men vi tar bort reklambudskap.

SEB (14 583 gilla-markeringar)

Samuel Kammensjö, chef för kundservice:

1. Vi arbetar med både marknadsföring och kundrelationer via Facebook. På vår kundservicesida kan kunder och andra ställa frågor till oss och även lämna ideer och synpunkter.

2. Vi ser vår Facebooksida som ett bra komplement till de övriga kanaler där vi möter våra kunder. Vi värdesätter alla kommentarer och synpunkter från kunderna eftersom de hjälper oss att utvecklas och förbättras.

3. Vi har ett riktlinjer för dem som vill kommunicera med oss via vår Facebooksida. Riktlinjerna finns på vår sida.

Ikea Sverige (127 269 gilla-markeringar)

Sara Carlsson, pressansvarig:

1. Vi ser det som en kanal där vi på ett avslappnat och öppet sätt kan kommunicera med våra kunder. Vi använder det både för att berätta om produkter och erbjudande vi har, men det kan också handla om etableringsprojekt eller andra nyheter vi har på gång.

2. Att vi direkt och snabbt kan kommunicera med våra kunder. Vi får omedelbart respons på våra inlägg, oftast har vi inom 30 sekunder från att vi har gjort ett inlägg ett tiotal likes och några kommentarer.

3. Ja.

Nordea (19 828 gilla-markeringar)

Erik Durhan, presschef:

1. Vår närvaro på Facebook har egentligen två syften. Dels att ha dialog med kunder och svara på deras frågor, dels för marknadsföring – våra kampanjer är synliga även på Facebook.

2. Snabb dialog med våra kunder och att kunna hjälpa dem med enkla ärenden oavsett var de befinner sig geografiskt.

3. Ja. Du behöver inte gilla Nordea för att ställa frågor eller kommentera. Vi tar i linje med vår policy bort eventuella hot, rasistiska uttalanden eller om ett inlägget bara innehåller svordomar.

Åhléns (45 819 gilla-markeringar)

Helena Flodström, ansvarig för online:

1. Marknadsföring och kundservice.

2. Att vi kommer nära kunderna och kan skapa en dialog med dem. Att vi befinner oss i en kanal som många är aktiva flera gånger varje dag. Facebook är även en extremt snabb kanal där vi har möjlighet snabbt få veta vad våra kunder tycker och tänker om oss.

3. Självklart! Vi tar inte bort inlägg utan svarar på alla frågor. Ibland svarar kunderna varandra och det är roligt när det det blir lite debatt.

H&M (12 051 171 gilla-markeringar)

Miriam Tappert, globalt ansvarig för sociala medier:

1. Vi är noga med att involvera hela organisation – från expansionsavdelningen och design till kundservice. Vår Facebooksida speglar alltid vårt senaste mode, men givetvis för vi även en dialog med våra kunder oavsett om de framför klagomål eller älskar H&M.

2. Vi tycker det är viktigt att ha en närvaro där våra kunder och fans befinner sig. Med närmare 12 miljoner fans på Facebook kan vi tydligt se att våra kunder gillar att vi finns där.

3. Ja, det är det. Vi har en moderationspolicy för att hålla bort till exempel vissa svordomar och spam.