Apples planer är långt framskridna. Detta enligt tidningen Wall Street Journal som uppger att den tjänst som planeras ska ha likheter med radio- och musiktjänsten Pandora och radiofunktionen i Spotify.

Apple har redan börjat förhandla med flera skivbolag kring villkoren för en sådan tjänst och att ro ett sådant avtal i land kan ta månader.

Hittills har flera tjänster för strömmad musik haft problem med lönsamheten. Orsaker är bland annat svårigheter att få till stånd bra avtal med musikbranschen, vilket resulterar i höga licenskostnader och omfattande restriktioner kring hur innehåll får spelas och lagras.

Hur Apples affärsmodell ska se ut vet bara företaget självt i dag. Företaget har inte gått att nå för kommentarer. Apple ska anordna ett event den 12 september i San Francisco, där det är sannolikt att företaget lanserar en ny Iphone. En möjlighet är att Apple då avslöjar mer om sina musikplaner.

Apple står enligt Charles King, som är analytiker på Pund-IT, inför flera utmaningar som senkomling på marknaden för musiktjänster. Han tror inte att Apple kommer att kunna erbjuda en unik musiktjänst. Apple står dessutom inför utmaningen att det är dyrt och svårt att lansera en ny musiktjänst och att vinstutsikterna är små.

– Om Apple vill gå in på och dominera marknaden för strömmad musik, är det vettigare att köpa en etablerad aktör, säger Charles King till IDG News.

Både Pandora och Spotify erbjuder mer dynamiska alternativ till Apple onlinebutik Itunes Store, som inte erbjuder stömmade tjänster, utan där låtar säljs antingen styckvis eller i form av hela album.

Spotify erbjuder både gratistjänster med annonser och betaltjänster. CS avslöjade nyligen att de betalande abonnenterna står för den absoluta merparten av intäkterna och att Spotify därmed inte tjänar några större pengar på sina annonser. Tjänsten har uppemot 18 miljoner låtar, men siffran varierar mellan olika länder, beroende på licensavtalen.

Pandora finansieras genom annonser. Användarna kan betala per månad eller år för att lyssna. I början av augusti uppgav Pandora att tjänsten hade 54,6 miljoner aktiva användare fram till i slutet av juli, en ökning med 48 procent jämfört med året före. 

Fakta

Spotify lanserades 2008 har säkrat annonsavtal med musikbolag som gör det möjligt att lyssna på hela album. Enligt Spotify har företaget 15 miljoner aktiva lyssnare och 4 miljoner betalande abonnenter.

Pandora som lanserades år 2000, låter användarna skapa upp till 100 anpassade "radiostationer" med musik som liknar vissa låtar som väljs på förhand av användaren. Detta sker genom att Pandora analyserar uppemot 450 olika egenskaper hos låtarna, inom ramen för utvecklingsprojektet Music Genome.

Välj det ämnesområde som passar dig bäst. Teckna en gratis prenumeration här.