IBM utökar sitt tjänsteramverk Smarter Commerce med Marketing Center, som är ett nytt enhetskoncept för att köra kundernas marknadsföring på kran.

Företagen slipper därmed köpa in och integrera mjukvaror och tjänster för marknadsföring på egen hand, uppger IBM.

IBM kan bland annat erbjuda tjänster för att välja ut målkunder för produktkampanjer, utforma e-post- och webbmarknadsföring, samt för att analysera reaktionerna från olika kundkategorier på marknadskampanjer.

– Redan i dag kan kunderna göra det här på egen hand, men då måste de själva integrera olika mjukvaror, säger Craig Hayman, som är chef för branschlösningar på IBM, till IDG News.

Kunderna sköta själva marknadsföringen. Exempelvis kan marknadscheferna testa effekter av nya marknadskampanjer och skapa sig en bild av hur kampanjerna faller ut.

– Alla mjukvaror som behövs finns tillgängliga som tjänster som kan köras i molnet, säger Craig Hayman.

Tjänsten har sin grund i ett antal företagsförvärv som IBM har gjort under senare tid.

Där ingår bland annat Coremetrics, som IBM köpte i år och som är inriktat på webbanalyser och Unicas mjukvara för onlinemarknadsföring.

– Kunderna betalar utifrån hur många kampanjer de kör och hur många användare de når, säger Hayman.

Tjänsten lanseras på konferensen Smarter Commerce Global Summit, som ägde rum förra veckan i Orlando.

Fakta

IBMs nya onlinetjänst Marketing Center innehåller bland annat funktioner för e-postmarknadsföring och webbaserade kampanjer, som annars ofta kräver olika program och tjänster som användarna själva måste få att fungera ihop. Inom tjänsten går det att analysera kundernas beteende och rikta personliga erbjudanden till olika kundkategorier, exempelvis via e-post eller webben. Tjänsten gör det också möjligt att följa upp, anpassa och mäta effekterna av kampanjer.

I samma veva släpper IBM resultatet från en enkät till 1 700 marknadschefer världen över. Den visar att 82 procent planerar att använda sociala medier inom de två närmaste åre. Men endast 26 procent av företagen håller koll på bloggar för att analysera effekterna av sin marknadsföring