Det är som det brukar vara när Gartners analytiker håller hov. Många buzzwords och idel stora ord. Huvudhallen på Palau de Congressos de Catalunya är ändå överfull med it-chefer, som lyssnar andäktigt.

– Den stora trenden handlar om kollektiv intelligens. Sätt en community på ett problem i stället för några få experter. Det sparar stora pengar. Microsoft har över 50 communities för olika Windowsaspekter, säger Nick Jones, analytiker på Gartner.

– Öppen källkod är det bästa exemplet. Men det handlar inte bara om mjukvara. På Threadless.com skapar användaren sin egen t-shirt, fortsätter han.

Inte helt lätt
Fredrik Hultkrantz, ansvarig för systemdriften på Göteborgs universitet, är en av svenskarna på plats.

– Det är verkligen intressant att höra om communities på ett sådant här ställe, där det mest är chefer. Det är inte helt lätt att ta till sig. Det finns ju ingen tydlig projektledare, säger han.

Själv tycks Fredrik Hultkrantz vara medveten om fördelarna. Han jämför med modellen för öppen källkod.

– Fler vet mer om flera olika saker. Det är dit man vill komma.

Enligt Nick Jones ligger den stora vinsten i informationstillämpningar. Bland exemplen märks världens största community Myspace, som kan liknas vid USAs svar på Lunarstorm, och massiva onlinespel där tiotusentals samtidiga användare kan vara uppkopplade för att spela mot varandra.

Många ägnar mer tid åt sådant än åt sitt arbete. Frågan är hur den här typen av förströelseaktiviteter ska kunna skapa pengar.

– Övervaka var dina produkter diskuteras. Försök styra debatten genom att påverka nyckelpersonerna. Kanske kan communityn till och med utnyttjas för produktutveckling, säger Nick Jones.

Försöker påverka

Vissa försöker aktivt infiltrera och påverka inflytelserika communitydeltagare.

– När jag skulle köpa en videokamera upptäckte jag att en del tillverkare sponsrar vissa skribenter med recensionsexemplar. De får dem till och med före tidningarnas recensenter, säger Nick Jones.

Internt på ett företag kan också bloggar och wikis, uppslagsverk som uppdateras av användarna själva, bli nyttiga verktyg för informationsspridande.

– Gartner har en community för analytikerna. Ibland kommer jag med en analys som ingen annan gillar, då kan jag byta inriktning. Ibland tar vi upp trådar från våra besökare som är intressanta och går vidare.

Fakta

Communities ses av Gartner som en del av trenden att konsumentteknik tränger allt djupare in i företagen. Antalet prylar bara växer och det går inte längre att ha en policy som bara tillåter en viss typ av mobiltelefon, användarna struntar i det. Enligt Gartner är det bra. De företag som försöker stoppa användarna gör sig själva en björntjänst.

  • Släpp användarna fria, kontroll hämmar utvecklingen.
  • Förse medarbetarna med verktyg: portaler, nyhetsgrupper, wikis, bloggar.
  • Hämta idéer från communities.