– Det blev för komplicerat att kommunicera mot kunderna. Det är enklare att låta ip-telefoni ingå i avgiften. Vi vill att det ska vara enkelt för kunderna, säger Linda Timsäter, kommunikationsansvarig på Teliasonera.

Det är inte bara på den svenska marknaden som bolaget tvingats till reträtt när det planer på att ta betalt för ip-telefoni i mobilen.

Teliasoneras spanska mobilbolag Yoigo försökte i våras införa egen ip-telefoni i mobilen som en avgiftsbelagd tilläggstjänst.

Försöksballongen blev inte någon kommersiell framgång.

Idag ingår återigen ip-telefoni i Yoigos vanligaste mobilabonnemang, medan ip-telefoni som tilläggstjänst endast erbjuds till de minsta abonnemangspaketen.

Samtidigt som Telia nu skrotar planerna på att ta ut extraavgifter av exempelvis Skype-användare inför bolaget istället en betydande avgiftshöjning i samtliga befintliga mobilsurfabonnemang.

Enligt Linda Timsäter handlar det om en höjning av månadsavgiften på upp till 30 kronor. För en normal kund som använder något av de vanliga mobilsurfpaketen som tilläggstjänst kan det betyda en extra avgift på 360 kronor årligen.

Det är oklart hur mycket pengar Telia drar in på avgiftshöjningen. Enligt Post- och telestyrelsens marknadsstatistik hade Telia vid årsskiftet 518 000 kunder som använde mobilsurf som tilläggstjänst. Baserat på den siffran innebär avgiftshöjningen lågt räknat ett extra tillskott på 200 miljoner kronor årligen för Telia.