Marknadsföring är ett område där det händer mycket nu. Med nya verktyg ökar möjligheterna att enkelt nå kunderna i alla olika kanaler och dessutom anpassa erbjudanden allt mer efter grupper eller enskilda individer.

– Det är ett genombrott. Tidigare har vi arbetat traditionellt med generella erbjudanden men nu kan vi öka hastigheten i kampanjerna till våra olika kundsegment. Det är egentligen först nu, det senaste året, som det kommit system som stöder marknadsföring i alla kanaler till våra olika kundgrupper, säger Therese Blom som ansvarar för lojalitetsprogrammet på Lindex.

Det är avgörande eftersom det går så fort nu, konstaterar hon.

– Vi får in nya kollektioner varannan vecka och det kräver en snabb kommunikation som vi riktar rätt.

Lindex har under det senaste året infört ett system från Neolane och nu riktar klädhandelsjätten allt mer in sig på att skräddarsy reklam och erbjudanden till sina kunder.

– Tidigare har vi jobbat med olika verktyg i olika kanaler – mejl, sms och post. Men nu finns allt samlat i ett och samma system där det också kopplas ihop med vårt lojalitetsprogram, säger Therese Blom.

– Varje kanal har sin givna plats beroende på vad man vill åstadkomma – sms är bra för att dra människor till våra butiker medan postutskick är bättre för modeinspiration.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

I dag har marknadsförarna allt fler kanaler för att nå ut till kunderna. Nu kommer verktyg som kopplar ihop de olika kanalerna med marknadsföringsdatabasen så att erbjudanden stämmer överens. De ska också fungera med lojalitetsprogram, eventuella appar och lokaliseringstjänster.

Lindex mjukvara kommer från franska Neolane och hanterar över tre miljoner kunder globalt och omkring 15 olika kundgrupper.