Det fanns en tid då Nintendo satte ramarna för vad datorspel kan vara. Västerländska tillverkare och spelutvecklare kunde inte göra mycket annat än att apa efter. Men det är många år sedan.
I dag dras Nintendo med stora förluster och skjutsen från Wii har sedan länge avtagit. Konsolen som släpptes 2006 erbjöd spelarna någonting nytt: Handkontrollerna som svingades i luften tilltalade både inbitna fans och de som aldrig har varit i närheten av ett tv-spel.
I november är det skarpt läge igen. Då släpps Wii U, en maskin som försöker lösa upp gränsen mellan handkontroll och konsol. Det nya är att spelaren får dubbla skärmar. Dels tv:n och dels en extra skärm på kontrollen. I sitt enklaste användningsområde är den just en extra skärm, praktiskt i multiplayer-spel då två spelare får varsin vy och slipper dela tv:ns yta mellan sig.
Gamepaden fungerar också som en sekundärskärm som visar bonusinformation. Ett exempel: Ett kodlås spelaren går fram till dyker upp i knät medan monster kommer mot dig på tv:n. Istället för att lämna spelet för att byta vapen tittar du ner och vidrör den tryckkänsliga skärmen.