Dagens betal-sms-system sjunger på sista versen. Efter den 31 januari nästa år slutar mobiloperatörerna med dagens upplägg för betal-sms. Då går det inte längre att köpa sms-biljetter på samma sätt som i dag. Bland annat kommer det att krävas registrering för att genomföra ett sms-köp.

Därför inledde Storstockholms Lokaltrafik, SL, tidigare i år en upphandling av en ny mobilbetalningsösning som ska ersätta nuvarande sms-biljetter.

Nu står det klart att det blir Samtrafiken, ett gemensamt utvecklingsbolag för landets kollektivtrafikföretag, som tillsammans med underleverantörerna Dibs och Unwire vinner den viktiga upphandlingen.

Prisbilden var en avgörande faktor. Det säger Bengt Stenberg, biträdande sektionschef på SL.

– Kostnaderna för betal-sms ligger på omkring tio procent av försäljningskostnaden. Med det här systemet sjunker kostnaderna till cirka sju procent, beroende på hur många biljetter som säljs. Det är en ganska stor förbättring, säger Bengt Stenberg

Dibs och Unwire har tidigare levererat ett liknande mobilbetalningssystem till danska järnvägen, DSB. Där används en speciell mobilapp för biljettköpen. Om en app ska användas även för SLs system är inte klart än, enligt Bengt Stenberg.

– Det är för tidigt att säga. Det får visa sig i det arbete som vi sätter i gång nu.

Betalsystemet kräver att resenärerna registrerar sig innan de kan börja köpa SL-biljetter, något som inte krävs med rådande system. Bengt Stenberg tror inte att det innebär att färre biljettköp via mobilent.

– Det finns väl en liten risk för att det blir lite färre sms-köp till en början. Å andra sidan vet vi av erfarenhet att stockholmarna är teknikvana, så de tar nog ganska snabbt till sig det här.

För en dryg vecka sedan avslutade Västtrafik en liknande upphandling. Den vanns av mobilbetalföretaget Seamless, som också hade lämnat in anbud i SLs upphandling.

Fakta

Att köpa sms-biljetter som betalas via mobilräkningen har blivit allt mer populärt bland SL-resenärerna. Förra året köptes över elva miljoner sms-biljetter och antalet kommer att öka ytterligare i år, enligt SL.

Populariteten för sms-biljetter har i dag gjort SL till landets i särklass största användare av så kallade betal-sms.