Tänk inte på Microsoft som enbart ett mjukvaruföretag. I stället kommer hårdvara som säljs under eget varumärke kombinerat med molntjänster bli viktiga produkter. Det är budskapet som Microsofts vd Steve Ballmer lämnar.

”Det är verkligen en ny era för Microsoft. Det här är ett betydande skifte, både i vad vi gör och hur vi ser på oss själva”, skriver Steve Ballmer i sitt årliga brev till företagets aktieägare.

Steve Ballmers vision är att Windowsplattformen ska etableras till flera typer av enheter, inkluderat surfplattor och telefoner, men också för servrar och molntjänster.

– På så sätt vill vi bygga upp ett växande ekosystem av utvecklare, förbättra upplevelsen av att korsanvända olika enheter och bli mer agila när nya produkter presenteras för marknaden, skriver Ballmer.

Satsningen ska riktas mot både konsumenter och företag, med förhoppningen att Microsoft också ska lyckas driva på ökande konsumentisering inom företagen.

Fakta

Microsoft Surface blir den första datorn som säljs under Microsofts eget varumärke. När den presenterades i juni sa Steve Ballmer att Microsoft inte ska bli stor tillverkare av hårdvara.