De smarta mobilerna skulle bli kassakor för operatörerna. Ett ständigt ökande behov av mobildata innebär säkra trafikintäkter.

Men Iphone, Galaxy och de andra lurarna har också inneburit en explosion för tjänster där man inte betalar uppkopplings, minut- eller sms-avgifter. Telefonerandet sköts via Viber eller Skype, messandet via Imessage, Whatsapp eller Facebook Messenger. Mms-marknaden torde vara helt död i och med Facebook, Instagram och Flickr.

Det är inte konstigt att Skype och de andra gratistjänsterna stressar operatörerna. Men det är löjeväckande att, som T-Mobile, tro att man ska kunna mota Olle i grind med hd-kvalitet i samtalen och med sömlös koppling mellan 3g- och 4g-näten – så att du hör vad folk säger och så att samtalen inte bryts när man tappar 4g-täckningen. Även om de då får lika bra ljudkvalitet som Skype borde de funktionerna ha funnits för länge, länge sedan och vara rena hygienfaktorer för ett telekomföretag 2012.

Att ligga efter i utvecklingen och försöka begränsa abonnemangsvillkoren så att de maxar de egna intäkterna och stryper konkurrenternas är måhända ett enkelt sätt att jobba – men knappast framgångsrikt i längden.

När får vi se en teleoperatör tjäna pengar med innovation och en sann förståelse för kundernas kommunikationsvanor?