Den nya plattformen SAP Jam, som redan finns tillgänglig, innehåller funktioner för att hantera sociala medier från Jam. Det är i sin tur en plattform som SAP förvärvade genom att köpa företaget Successfactors. I samma veva återlanserar SAP samarbetsverktyget Streamwork i ny skepnad, som en del av SAP Jam.

– SAP Jam är den plattform vi satsar på inför framtiden, där vi har återskapat ett antal element från Streamwork, säger Sameer Patel, som är chef för sociala medieverktyg på SAP, till IDG News.

Streamwork lanserades för några år sedan, men blev aldrig en riktig storsäljare. SAP utlovar fortsatt support för kunderna till Streamwork under en förutsägbar framtid, uppger att ingen nyutveckling sker för den fristående versionen. Jam-kunderna får, när de uppgraderar till nya SAP Jam, tillgång till samma funktioner som tidigare, samt ett antal nya funktioner för att förbättra användarupplevelsen. Vissa funktioner kostar pengar, där SAP ännu inte har meddelat priser eller eller hur paketeringen ser ut för Jam.

Salesforce har sedan tidigare helt inriktat sig på det sociala företaget, med mängder av sociala medietjänster. Men SAP vill inte se sig som en efterföljare, utan vill betrakta de sex år som företaget har haft på sig att formulera en social mediestrategi som en möjlighet att se hur marknaden utvecklas och slippa göra onödiga misstag.

– Den första vågen av sociala medieverktyg utgick från samma idé som Facebook, men det har varit svårt att se någon stor ökning av den typen av tjänster i företagen, säger Patel.

Istället för att leverera hela sociala nätverk till kunderna ska SAPs sociala verktyg lösa mer nischade och konkreta problem. Dessa är många anser Patel, som säger att många kunder inte har en aning om hur de ska satsa idag. Enligt Patel ska SAP erbjuda paket som är utformade för att stöda specifika affärsprocesser.

SAP Jam är integrerat med bland annat SAP CRM för kundvård, samt med sälj- respektive finansmodulerna Sales On Demand och Financials On Demand.

Fakta

SAP lanserar förutom SAP Jam även verktyget Social On Demand, som gör det möjligt för marknadsförare att analysera sociala medier och reagera på klagomål från kunderna. Ytterligare en produkt är Social Media Analytics by Netbase, som går ut på att skapa bredare insikter utifrån stora datamängder. Båda produkterna ska konkurrera direkt med Salesforce, ihop med ett antal tredjepartsverktyg. SAP har även för avsikt att sälja produkterna till företag utanför SAP-kundsfären.