Apples produkter drar in kunder till hemelektronikkedjorna och med Iphone blev mobiliteten allvar och trafiken i operatörernas nät mångdubblades. Men Apples dominans har fått det att koka under ytan. Det är tydligt när CS talar med företrädare för återförsäljarna – det är inte svårt att få dem att berätta även om de vill vara anonyma. Relationen är känslig.

– Apple dikterar allt. När vi lägger en beställning är de inte skyldiga att leverera i tid. De har rätt att leverera för tidigt och de har rätt att leverera för sent. Det garanterar inte heller att du får det du beställer, de kan skicka andra färger exempelvis. De garanterar inte hur mycket som ska levereras, säger en källa med mångårig erfarenhet från hemelektronikbranschen.

– Det är extremt. Värre kan det i princip inte bli, men är man så stark och duktig kan man ställa sådana krav.

Konsumenternas storfavorit lämnar inget åt slumpen och kontrollen av produkterna in i minsta detalj är välkänd. Hemlighetsmakeriet likaså – det som får kundernas förväntningar och lust att köpa att raka i höjden.

För återförsäljare och operatörer innebär det att de tvingas anpassa sig efter Apples villkor. Produkterna måste exponeras på ett reglerat sätt, det handlar om millimeterprecision i hur långt ifrån varandra de får ligga.

Avståndet till andra konkurrerande produkter är reglerat. Extra surt blir det eftersom Apple inte i sig drar in några stora pengar till hemelektronikkedjorna, de har bara inte råd att missa den stora kundgruppen.

Den enda som någonsin kommit i närheten av den dominansen som Apple har i dag är Nintendo boomen med Donkey Kong på 1980-talet.

– De hade 90–95 procent av marknaden. Då var det ganska tufft för återförsäljarna men det var inte en så lång tid och hade inte de här proportionerna, säger han.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Apple är också sin egen återförsäljare och öppnar allt fler Apple Stores runt om i världen – i dag finns det runt 400.

Så sent som i september öppnade Apple sin första svenska butik i Täby och en andra är planerad att öppnas i Malmös nya köpcentrum Emporia. Ingen annan leverantör har lyckats få en sådan hajp kring sina produkter som Apple.

När Apple öppnar egna butiker eller släpper nya produkter ringlar köerna långa. Kunderna är trogna Apples produkter. Vid sidan av sina huvudprodukter har Apple också högprofilerade produkter som musikspelaren Ipod och mediespelaren Apple TV och kringprodukter – som nätadaptrar, mobilfodral och högtalare – som är anpassade enbart för de egna produkterna.

Så här ser det ut på Apples viktigaste produktmarknader:

Mobiler: Med Iphone startade Apple dagens explosion av smarta mobiler. Android är visserligen det operativsystem som är störst med över hälften av den totala marknaden medan Apples mobiloperativ IOS ligger på en knapp fjärdedel. Men då är Apple enda tillverkare av mobiler med IOS medan Androidmobiler tillverkas av mängder av tillverkare som exempelvis Samsung, Sony, HTC, Motorola, Huawei och LG.

Surfplattor: Apples Ipad är föregångaren bland surfplattorna på samma sätt som Iphone bland de smarta mobilerna. På den marknaden är Ipad fortfarande helt dominerande. 91 procent av all internettrafik från surfplattor

kommer från Ipad, uppgav Apples vd Tim Cook när han i dagarna presenterade Ipad Mini och en ny version av Ipad.

Datorer: Globalt på datormarknaden är Apple nummer två efter HP. Men medan HP har sjunkit senaste tiden så ökar Apple – speciellt om Ipad räknas som en dator vilket marknadsanalytikerna ofta väljer att göra.