(CS/Barcelona)

– Vi har hypnotiserats till att bara se på affärsprocesserna och att enda sättet att förbättra affärerna är att slipa dem, säger Gartneranalytikern Dave Aron.

För att klara framtiden är innovation det som gäller och ingredienserna är fyra – socialt, mobilt, information och molnet. Sammanlänkningen av dem kallar Gartner för Nexus of the forces och det är ett av de teman som redan från start genomsyrar konferensen.

I en genomgång för cio:er gick analytikerna igenom hur ett företag blir innovativt.

– Tänk affärsmodell i stället för affärsprocess.

Bland annat lyfter Dave Aron fram svenska SKF som förändrat sin affärsmodell, från att vara en tillverkare av kullager till att bli ett kunskapsföretag som erbjuder tjänster runt sina produkter.

– Med mobila verktyg och molntjänster har affärsmodellen blivit mycket intressantare.

Enligt Gartner är vi i den tredje fasen inom it. I den första fasen, fram till millennieskiftet, låg it vid sidan av den andra verksamheten.

– Ungefär som Q i James Bond, säger Dave Aron.

Därefter har it handlat om industrialisering, att på ett smart och förutsägbart sätt använda it – men inte så mycket om ny spännande teknik.

– Om vi fortsätter polera vår it som i den andra fasen missar vi den stora bilden.